Vi har på vår tomt ett ganska stort antal ekar där gallring kommer att krävas. Troligen kommer 2-3 stycken att få falla för att lämna plats åt det framtida huset och för att de övriga ekarna ska kunna bre ut sig.

Nu är vi lite sugna på att försöka få virket uppsågat. Är detta lönt? Tar sågarna emot träd från privatpersoner för sågning?

Du skulle försöka hitta någon privatperson med en solosåg eller liknande (litet portabelt sågverk).
Har själv byggt ett, du är välkommen till Skellefteå med ekarna så skall jag såga dom gratis, ;)

/Johan

De flesta sågar tar inte emot träd som har stått på tomter eftersom det kan finnas gamla metallrester i de. Ett sågverk som jag talade med sa att de tom hade hittat gammalt granatsplitter i en gammal ek. det finns mobila sågverk runt om i landet som kan komma och såga upp träden på plats, jag har pratat med en som har ett sådant och om han skulle såga i ett träd som har metall i sig så skulle han bara ta 150:- extra för varje ¨gång. Här kommer en länk: http://www.plank.just.nu/ det finn smycker fler om du söker på sågverk på gula sidorna!

Bra tips! Har du någon uppfattning om hur mycket de debiterar för att komma och såga?

JohanM: Tack för erbjudandet, men jag bor i Stockholm så det blir lite långt...

Den killen som jag pratade med skulle ha 300:- i timmen för att såga upp eken som jag tänkte göra ekbord samt lite andra saker av. Killen kommer körande med sitt mobila sågverk men väl på plats så kan han ej såga upp eken, den var för grov, drygt en meter i diameter. Han tog inget betalt för sin åktur utan gav istället tips på ett sågverk som kunde såga upp eken. Det slutade med att jag fick tag på en kille med timmerlastare som kunde köra de ca 10 milen till sågen och sedan fick jag eken uppsågad. Jag fick ta risken att det kunde vara metallrester som kunde ha av deras sågblad, om det skulle inträffa så skulle jag få betala ett par tusen för ett nytt, om det inte gick av så skulle jag bara få betala omslipningen på ett par hundra. Så till slut så fick jag mina ekplank som nu ligger och torkar tills jag kan använde de till mitt bord. Vad ska du ha virket till?

Jag ska ha virket till diverse möbelprojekt, i första hand ett nytt matbord, sedan ett soffbord + lite andra inredningsprojekt.
Skulle han debiterat någon etableringskostnad eller var det bara en rak timpeng?

Han ville ha betalt för att köra ut till stället, tror att han tog 20:- milen så det var inga större summor!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.