Hej! Jag har ju ingen större trädgårdsvana och undrar nu: finns det blommor som sköter sig själva? Alltså som inte behöver så mycket i form av gödninng, kalkkollar, extra bevattning, sjukdomssanering osv. Vill gärna att det är blommor och växter som är fleråriga härdiga. Att man måste placera växterna på bra sätt och se över dem inför vintern samt göda jorden på våren är väl okej, men skulle gärna se tips på sådant som inte har så stora omvårdnadskrav i övrigt och som lätt repar sig efter diverse trauman.

Har ni några bra tips? Skulle bli mäkta glad...

Hostor (funkia) är lättskötta och dyker upp år efter år allt större och större. Jag har hostor både i skugga och i direkt solljus, båda placeringarna går lika bra.

Spireor är väl ganska lättskötta också....

Nu tröt min fantasi, det är för tidigt på morgonen för tankeverksamheter... :-X ::)

PLAST ;D

Tycker att det låter som om du är ganska ambitiös, som dels skall plantera växterna med omsorg, och dessutom sköta om dem både på hösten och våren. Är du beredd till så mycket jobb torde du kunna ha alla vanliga trädgårdsbuskar, -träd och -perenner. Välj sådant som det står på dem att de är "lättodlade". Undvik vinrankor, fikon, gladiolus och dahlia (som skall grävas upp och tas in på vintern), formklippta häckar, vissa rosor. Men det finns nog också rosor som går bra utan att kräva alltför mycket pyssel. Välj traditionella svenska trädgårdsväxter: påsklilja, tulpan, krokus, ringblomma, prästkrage, flox, lupin, viol, lejongap, riddarsporre, fingerborgsblomma, aster, pion, syren, spirea, nyponros, forsythia, ölandstok, benved, hallorn, vinbär, fruktträd... Växtvalet beror väl lite på var i Sverige du bor, och vilken typ av tomt du har (jordmån, nederbörd, solförhållanden).

Förväntar du dig att få en prunkande trädgård proppfull med färgglada blommande buskar? Eller nöjer du dig med en helt vanlig villaträdgård? Den helt vanliga trädgården kräver väl lite mer arbete i uppbyggnadsfasen, än när den väl etablerat sig. Lycka till! :)

Lupiner är fina tycker jag, frösår sig och förökar som tusan. Hyfsat marktäckande oxå.

Visst är lupiner läckra.

Passar dock inte in i miljön om man vill ha god grannsämja ;D

Jaså?

Jag bor förstås på landet och har inte grannproblem :)

De som kommer snett tas ju enkelt bort med trimmer :)

Åhå, hade jag haft en granne med en massa lupiner så hade jag bara tackat och tagit emot :-*

Ormbunkar är också tacksamma.

Webe skrev:
Åhå, hade jag haft en granne med en massa lupiner så hade jag bara tackat och tagit emot :-*
Kom förbi bara :)

OK, ser du en blond kalufs sticka upp bland dina lupiner i sommar så e de lilla ja som kommit på besök... ;)

Hej igen!

Lilla-vargen och Lycke (och ni andra med): stort tack för tipsen! Så det kanske inte är så himla svårt att få till en fin trädgård då? Jag blev ju lite orolig eftersom jag ibland råkat köpa mina inneväxter utan nogrannare koll på deklarationen vilket lett till att om jag inte svultit dem så har jag vattnat ihjäl dem... Och det kan ju bli ganska kostsamt att göra liknande missar med alla sina trädgårdsväxter... ;)
Men många vanliga uteväxter kanske är ganska tåliga om jag fattat det hela rätt? Tack i alla fall, nu känner jag mig lite modigare. Ska kolla in lite sidor som ex odla.nu

En verkligen underskattat planta är smultron. Den är ju verkligen tålig och trevlig, speciellt om man har barn. Sen är det inte fel att 50 frön kostar 6 spänn så man kan unna sig ganska många. Såläge snart ;)

Snappen - det billigaste för dig (troligen för de flesta andra också) på, låt oss säga, tio års sikt är att ta in en landskaps/trädgårdsarkitekt som ritar upp en stomme som passar just dig. Genom detta besparar du dig många felköp, många felplaneringar och i slutändan - pengar!

Att fixa en vacker trädgård är definitivt inte lätt; att fixa en vettig trädgård billigt - det är inte bara en stor konst utan nästan omöjligt ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.