E
Eld: Man kan lägga Leca mot baksidan av muren i en naturlig rasvinkel. Det minskar belastningen och tjälproblemen betydligt.
7 svar · 7,0k läst
L
Lilla_vargen: Grattis, MathiasS! :D Tistlar har nog sin naturliga avvissningsperiod fram i augusti, men hoppas att dina inte kommer tillbaka! En del rotogräs reagerar på klippning, med att koncentrera sin kraft till roten, som växer sig allt kraftigare. Gäller definitivt maskros och ask och jag har tyvärr fått intrycket att det även gäller tistlar. :'( (På plussidan är att det gäller även
16 svar · 11,4k läst
B
BAS: Du menar väl i trädgår´n och inget annat  :-[ ;D
5 svar · 6,2k läst
A
Annas: Jo visst är det gratis för privatpersoner att tippa stubb, men det är endast en begränsad mängd. En tallstubbe t.ex. hamnar inte under de måtten. En späd björk kanske. Informationen är lite luddig men det är svårare än man tror. //Anna
11 svar · 20,5k läst
B
BAS: Hej. En marksten i betong är bra. Det är en diskret och stät avslutning på gräsmattan. En annan fördel är att du kan köra gräsklipparhjulen på plattan och på så sätt få HELA mattan klippt, du slipper alltså klippa kanten för sig.
1 svar · 3,1k läst
X
xrister: Tack för era svar, ska iväg på lunchen å köpa en bok om trädgårsskötsel. Har en del att lära men det e bara kul. :) :) Sen ska jag inte så gräsmatta utan rulla men det kanske inte spelar nog roll vad det gäller packningen av jorden.
5 svar · 35,7k läst
E
Erica: 2 klot till dammen är funna :D När min granne flyttade kom de översläpande med dessa två stenklot, som egentligen är ljuslycktor. De är något mindre än ett bowlingklot, men de är två ;D De passar inte som ljuslycktor iallafall, en ljuslåga mot sten är inte så vackert.. Men om man är lite händig, kan man dra in vatten i dem. Har Du vägarna förbi, så finns de i Upplands Väsby.
3 svar · 3,0k läst
F
FredrikB_Viby: Jag vet inte hur man ska klassificera "brottet" om grodan frivilligt hoppar i en klorstinkande (?) pool ;) Vi har aldrig avlivat en groda eller padda. Jag brukar gå iväg med dem till skogen vid sjön om de är vid liv när jag hittar dem. Faktum är att vi har en effektivare täckning i år och den håller grodona utanför. Vi har bara haft ett fåtal grodor i poolen i år. Och några av dem
5 svar · 8,3k läst
C
cattis: Köpte på Odal, 20kg säckar
2 svar · 3,1k läst
A
Annapanna: Ett kanske obetydligt tips: Rensa noga bort allt ogräs tidigt på våren. Då ska du nog klara av att hålla jämn takt med ogräset under sommaren.
4 svar · 2,1k läst
P
pams: Någon som kan tipsa mig då jag skulle behöva fälla 5 träd på en tomt i Hunnebostrand ? Namn och telefonnnr om möjligt.
0 svar · 1,9k läst
B
byggherreNR1: Jag tycker att det är bättre att du tar och häller över dig en halvliter whiskey, tar en motorsåg och kapar ner den. Sedan kan du skylla på spriten *ironisk* Ett annat alternativ är att dela på whiskey med din granne och komma fram till en lösning tillsammans
4 svar · 11,9k läst
N
Nybyggare: Det festliga var att en annan nybyggare som jag talade med hade råkat ut för ungefär samma grej hos just det företaget. De fakturerade ett par kronor mera per kolli än vad som sagts vi avhämntnmingen. Då var det iofs bara totalt någon hundrings skillnad så de lät det passera. Vi är jättenöjda med huset och jag har egentligen inget alls att anmärka på i nuläget (peppar-peppar :-X)
1 svar · 2,9k läst
E
Eld: Vill man vara på den säkra sidan så bör man välja växter mad två zoners marginal. Dvs zon 5 växter om man bor i zon 3. Om man är pigg på att experimentera och beredd på bakslag så kan man prova att gå åt andra hållet.
4 svar · 2,0k läst
K
klint: Glöm inte bygglovet :)
2 svar · 4,0k läst
E
Eld: En bil utan släp med tre axlar, dvs boggi där bak. Får ha en totalvikt på max 26 ton (max 10 ton på framaxeln plus 16 på boggin). Tomvikten är troligen i storleksordningen 8-10 ton så den kan inte lasta mer än ungefär 16 ton såvida volymen inte sätter stopp redan vid en lägre vikt. Om bilen har fyra axlar, två fram och två bak, så ökar den tillåtna totalvikten till 32 ton (16
10 svar · 2,3k läst
K
Ken: Oj va massa inlägg det kommit på denna tråd, jag hade e-mail notifieringen på, men fick ej nåt mail om inlägg...? (den verkar inte funka så bra, har hänt förut också). I alla fall så tänkte jag gallra lite i talldungen för att få in mina barns lekstuga där, det blir nog svårt med stubbarna...flyttade just 2 äppelträd, (med grävmaskin) det är inte lite rötter på ett
18 svar · 12,2k läst
C
CaJa: Var idag på Bergianska Trädgården. Där kör det miljövänlig ogräsutrotning på vissa ytor där de haft för mycket problem med rotogräs. Där täcker de allt i 2 år. Vet inte vad de har under, men svart markväv/plast (den typ vägarbetarna har, inte täckväv som man skuggar växter med) är kanon, med bark ovanpå. Det krävs alltså lååångvarig täckning för att bli av med ogräs.
13 svar · 5,0k läst
E
Eld: Jag har en "Reine des Violettes" den saknar helt taggar, är vacker och doftar mycket gott! I Lars-Åke Gustavssons verk "Rosor för nordiska trädgårdar" (Natur och Kultur, två volymer) nämns 11 olika rosor som helt saknar taggar och 36 olika rosor som har ytterst få taggar. 8)
6 svar · 1,6k läst
B
BAS: Knacka ner dem försikgigt först. Det går troligen mycket lätt efter alla år. Jag (som råkar ha grävmaskin) skulle hjälpa en kille ta bort grindstolpar för ca en månad sen. Det var lika mycket massa under marken som ovan. Om du har samma otur som han så slipper du gå till gymmet även denna vecka. Nästa vecka slipper du gymmet igen ;D eftersom du förbereder den nya platsen med
5 svar · 4,8k läst
B
BAS: Jag skulle personligen dragit igång tryckluften och kört sandbläster. För de som inte gett efter för sitt habegär och saknar denna enkla anordning kan jag rekommendera blästertillsats till högtryckstvätten (Ooops, kom på att det tom finns de som avstått detta enkla redskap). Vad göra då ??? Riv betongen, bygg i trä istället. Det finns flera bra tips i bokhandeln.
2 svar · 2,5k läst
J
josohl: Är det nån som har erfarenhet av att bli av med träd innan man bygger genom att säjla dem som ved på rot? Är det är bra sätt att minska kostanderna för senare markarbete eller bara bökigt och dumt? Vem brukar vilja köpa ved på rot?
0 svar · 4,2k läst
C
CaJa: Råkade just läsa att man inte ska blanda in så mycket torv i jorden just för gräsmatta eftersom torven sjunker ihop. (den är ej förmultnad) och det är svårt att blanda in torven jämt, så man får oftast gropigt resultat efter 1-2 år.
3 svar · 2,7k läst
9
9ypzxv: Kolla på www.turfman.se
0 svar · 4,0k läst
MathiasS
MathiasS: Vårat slott har förstås en egen vingård. Vingården består av en vinranka. En gigantisk sådan. Det blir vindruvor varje år, nu räknar jag till tiotals klasar med druvor. Inom kort, i år eller nästa år, kommer dock altanen bli större och vinrankan stå i vägen. Vet någon hur och om man kan flytta på en sådan växt? Kan man klippa ner den till nästan ingenting vid någon tid på
0 svar · 1,5k läst
P
PA: Sten? avses betongsten? Jag har själv lagt en inte fullt tre meter hög trappa av betongsten (Benders trappsteg). Det var ingen större match förutom vikten. Murarna på var sida om trappan var faktiskt knivigare. Jag tror nog att du kan själv faktiskt om du bara vill har tålamod och lite tid. Annars borde en trädgårdsfirma kunna hjälpa dig.
0 svar · 3,0k läst
G
GANDALF: Jag har meddelat kommunen om att det finns ett stort bestånd på ängen nedanför vår tomt, men först sa dom att det inte var deras mark utan privat, men att dom skulle skicka ut en gubbe och kolla i alla fall. Jag tänker inte brottas med dom frivilligt!! När det gäller fröspridning, så får jag ta den matchen nästa vår, om dom kommer upp i gräsmattan, det stod i expressen att upprepad
7 svar · 5,6k läst
B
BAS: Hej. Jag har lagt ett par 100 m2. Det som är dyrast är underarbetet. För att undvika problem med tjälen bör det vara 20, helst 30 cm bergkross 0-32 lagt på geotextilduk (en rulle räcker 340 spänn på byggmax). Packa med markvibrator. Lägg sedan ca 4 cm sättsand 0-4 är bra storlek. Plana av med planka som dras mellan 2 parallella ribbor. Ballast har krossmtrl, billigare än jehanders.
0 svar · 2,9k läst
A
ama: Haha! ;D Undrar om den metoden funkar mot mördarsniglar också? Kan ni inte se följande scen framför er? Grannen: -Varför är hela er trädgård täckt med plantskolekataloger? /ama
3 svar · 12,2k läst
N
Nybyggare: Har tyvärr inga ritningar. Jag vet att Willab (www.willabtradgard.se) har ett ganska stort utbud. Sedan har ju både Silvan och Bauhaus gungställningar som består av tryckat stolpar, men det finns ju också stolpar att köpa separat och bygga efter egen konstruktion.
1 svar · 6,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.