Jag skulle vilja ha förslag på lättskötta blommande perenner som trivs i norrläge. ???

Olika typer av hosta (funkia). Härliga växter! Ormbunke och olika bräken, penningblad (marktäckare), astilbe, jättedaggkåpa, pipranka (klätterväxt, växer otroligt snabbt), rhododendron (vill ha vandrande skugga) osv osv. Skuggväxter är bara sååå vackra ;D ;D

Kaukasisk förgätmigej (Brunnera macrophylla Variegata). Brokbladig = lyser upp. 30 cm hög. Blå blommor om våren.

Hasselört. Snygg marktäckare, mörkgrön läderartade runda blad, även vintergrön (om det inte är snö...)

Hyacintviva. (Primula vialii) Fräna rödvioletta blommor på "stång". Trivs i rododenronjord. 30 cm.

Bollviva. (tivs också i rododendronjord)

Skuggröna. Ganska ljust grön, marktäckare som är 20 cm hög, vintergrön.

Glöm inte gräs!
Kinesisk bredbladsstarr (Carex siderostica variegata), kallas även Randgräs. 25 cm. Vitstrimmigt. Fint i skugga.

Och just det: HÖSTANEMON, gärna vita. Underbart om hösten!

Lungört, gråaktig och brokig = bra kontrast och lyser upp. Blommar tidig vår, finns olika färger.

Och som föregående talare, ormbunkar. En sirlig grågrön sort som jag gillar är Regnbågsbräken (Athyrium niponicum "Pictum")

Julrosor, dvs Helleborus. Finns massor av färger. Blommar väldigt tidigt, i snön ibland.

Skuggrabatter är min passion...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.