3 012 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Jord
Vi håller på och förbereder vår nyinköpta tomt och jag undrar lite om matjord. Måste man köpa "rikti matjord" för gräsmattan?
Vi har köpt tomt i ett nybyggt bostadsområde där det finns massor av schaktmassor att tillgå till en förmodat låg kostnad. Kan man tänka sej att man "river av" tomten, fyller upp med dessa massor och odlar gräs på det. Sen köper man matjord där det behövs??
Vi har köpt tomt i ett nybyggt bostadsområde där det finns massor av schaktmassor att tillgå till en förmodat låg kostnad. Kan man tänka sej att man "river av" tomten, fyller upp med dessa massor och odlar gräs på det. Sen köper man matjord där det behövs??
Vad man brukar använda under gräsmattan är anläggningsjord som är lite billigare än planteringsjorden, båda går under benämningen matjord. Sedan finns det de som säger att gräsmatta går att odla i vad som helst, något jag inte minst kan intyga eftersom jag har en grästuva i singelbädden. Detta var ett resultat efter ett störtregn som drog med sig gräsfrön från en närliggande slänt.
Jag tror risken ändå finns att man rejält ångrar sig om man får en dålig gräsmatta som aldrig riktigt vill bli jämn och fin. Det blir ju väldigt omständigt om man måste göra om allting. Använd massorna som finns tillgängliga för att göra jämnt och fint och toppa med riktig matgjord är mitt råd.
Jag tror risken ändå finns att man rejält ångrar sig om man får en dålig gräsmatta som aldrig riktigt vill bli jämn och fin. Det blir ju väldigt omständigt om man måste göra om allting. Använd massorna som finns tillgängliga för att göra jämnt och fint och toppa med riktig matgjord är mitt råd.
Todeloo,
Fyllnadsmassor är för mig en hög med en massa olika storlekar på det ingående materialet. Alltifårn tegelstensbitar takpannekross till annat bös å smått å gott, fyllnadsmassor kan ju t o m vara sprängsten. Plan gräsmatta utan sättningar?
Matjord - tja det kan ju också vara nästan 'vadsomhelst' tyvärr. Samma ställe? En grop för matjord en för schaktmassor? God matjord växer inte på trän
men Du gör som Du vill. Jag hade satt ett ordentligt matjordsskikt en vacker dag vill Du (eller nån annan) göra rabatter å då har man skägget i bredvidlådan,
Hälsar Ingrid
Fyllnadsmassor är för mig en hög med en massa olika storlekar på det ingående materialet. Alltifårn tegelstensbitar takpannekross till annat bös å smått å gott, fyllnadsmassor kan ju t o m vara sprängsten. Plan gräsmatta utan sättningar?
Matjord - tja det kan ju också vara nästan 'vadsomhelst' tyvärr. Samma ställe? En grop för matjord en för schaktmassor? God matjord växer inte på trän
Hälsar Ingrid
Njae, massorna ifråga kommer från uppbyggnaden av ett nytt bostadsområde. Marken i området är skogsmark så jorden håller hög kvalité. Schaktmassorna är "sånt som inte är matjord" och består till stor del av lera och småsten, större stenar har de filtrerat bort. Det är därför jag undrar/tror att man kanske kan köra med ett något tunnare lager matjord. När det gäller övriga odlingar på tomten så har vi tänk att lägga dit ett betydligt tjockare lager matjord...
Klicka här för att svara