12 980 läst ·
35 svar
13k läst
35 svar
stödmur
Sida 1 av 3
L-stöd är väl bland de stadigaste man kan satsa på när det gäller dessa höjdermen kanske inte det snyggaste.
Keystone är väl också ett alternativ som klarar ganska höga höjder och också en viss belastning, tryck. Dessa är ju också något mer dekorativa.
Keystone är väl också ett alternativ som klarar ganska höga höjder och också en viss belastning, tryck. Dessa är ju också något mer dekorativa.
Keystone är väl mer kända för sin smidighet och snygghet snarare än sin styrka?
Vad jag vet är det svindyrt. Det starkaste och billigaste är säkert att gjuta en betongmur. Fult? Jajamensan!
Men man får väl sätta en häck/buskage för...
Eller försköna den med fusksten eller klinkers....?
Vad jag vet är det svindyrt. Det starkaste och billigaste är säkert att gjuta en betongmur. Fult? Jajamensan!
Men man får väl sätta en häck/buskage för...
Eller försköna den med fusksten eller klinkers....?
L-stöd kan man ju numera få med dekoration, vet att jag sett det t.ex. med sjösten och skiffer om man tycker att det är snyggt.
Här hittar du bl.a. L-stöd
http://www.flisbyab.se/prod_list.asp?lngAvd_ID=103&lngFam_ID=104&lngArea_ID=1
http://www.prefab.skanska.se/templates/Page.asp?id=3568
Kostar omkring 1.000 kr/kvm mur.
Keystone är faktiskt inte dyrare, dessutom brukar de varje år i April köra en kampanj.
Här hittar du bl.a. L-stöd
http://www.flisbyab.se/prod_list.asp?lngAvd_ID=103&lngFam_ID=104&lngArea_ID=1
http://www.prefab.skanska.se/templates/Page.asp?id=3568
Kostar omkring 1.000 kr/kvm mur.
Keystone är faktiskt inte dyrare, dessutom brukar de varje år i April köra en kampanj.
Faktum är att det är få stenblocksmurar som kan mäta sig med Keystone vad det gäller styrka, om ens någon. Vanliga stenblocksmurrar kan man sällan bygga över 75 cm, på Keystone hemsida finns exempel på upp till 4 meter. Tror också att det är förutom L/T-stöd och gjutna murar den enda muren som klarar trycket från en sluttning mot själva muren.
Hej Hej!
Sitter och bläddrar i två broschyrer med trädgårssten, murar och plattor. En är från Flisby och en från Vallentuna trädgårdmaterial. Flisby saluför sitt egna märke. Men i Vallentuna/ Norsborg har de flera olika leverantörer. Bla keystone., Benders, Starka mfl.
Jag undrar om någon har erfarenhet av olika märken och kan rekomendera något särskilt. Det gäller trädgårdsmurar för terassering.
Är vissa märken hutlöst dyra och inte värd priset för den kvaliteten man får? Är ute och letar här i djungeln och skulle uppskatta lite vägledning...
Jag tycker ofta man se snea murar som är fallfärdiga i trädgårdar. Men det beror kanske på hur de är gjorda.
/ Sabina
Sitter och bläddrar i två broschyrer med trädgårssten, murar och plattor. En är från Flisby och en från Vallentuna trädgårdmaterial. Flisby saluför sitt egna märke. Men i Vallentuna/ Norsborg har de flera olika leverantörer. Bla keystone., Benders, Starka mfl.
Jag undrar om någon har erfarenhet av olika märken och kan rekomendera något särskilt. Det gäller trädgårdsmurar för terassering.
Är vissa märken hutlöst dyra och inte värd priset för den kvaliteten man får? Är ute och letar här i djungeln och skulle uppskatta lite vägledning...
Jag tycker ofta man se snea murar som är fallfärdiga i trädgårdar. Men det beror kanske på hur de är gjorda.
/ Sabina
Posted by: Sweli
Jag har hittlis byggt ca 30 meter, men har kvar att resa en gammal mur som löper utmed vår tomt på ca 80 meter.
Tror ni jag kommer ha snygg rygg i slutet på sommaren eller?
Vi har gjort likadant, men det tar lite mer tid än vad jag trodde.
Jag har hittlis byggt ca 30 meter, men har kvar att resa en gammal mur som löper utmed vår tomt på ca 80 meter.
Tror ni jag kommer ha snygg rygg i slutet på sommaren eller?
Vi håller också på att leta efter en bra stödmur. Håller med dig Sabina att det är svårt att leta i djungeln.. På Älvsjömässan i helgen pratade vi med både Flisby och St. Eriks (där bla. Vallentuna Trädgårsmaterial är återförsäljare). Då fick vi iallafall reda på att det är lika stabilt med stenar med låsfunktion som L-stöd (som inte är så vackra...). Det är underarbetet som är det viktiga. På de stenarna vi tittade på hamnade man ungefär på samma kostnad. Vi har ca. 32+10 m som vi måste ha en ca 1 m stödmur runt. Om någon har erfarenhet av olika märken på marknaden så är information mer än välkommen!
Jag är också intresserad av stödmurar, vi skall göra 3 murar på vår baksida i terasser, ca 1-1,5 meter höga. Dessutom behöver vi en snygg mur mot gatan på ca. 4 meter också ca. 1-1,5 meter hög.
Jag skulle gärna vilja veta vilka priser och rekommendationer ni har fått.
Jag skulle gärna vilja veta vilka priser och rekommendationer ni har fått.
Hyr en liten grävmaskin för att lyfta dom stora stenar. Du kommer att spara din rygg och det tycker jag att det är värtbyggherreNR1 skrev: