7 439 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
dränering under gräsmatta
Vi har en smal del av blivande gräsmattan som är helt vattensjuk - framförallt nu när det regnat i tre dagar.
Det är rena lervällingen där - jättekul för barnen, men inte så kul för trädgårdsmästaren.
Igår grävde vi oss ner cirka 50 cm på en del av området, och först då tog geggan slut, och det blev mer hårt underlag - antagligen lera det med, men fast och torrt.
Vi har fått tipset att lägga ner dräneringsslang, men hur tätt ska den ligga, och kan det verkligen funka?
Om man ska fräsa ner sand, vilken typ av sand ska man använda. Vi har en massa sand som legat under plattor (grövre än sandlådesand alltså, men absolut inget grus). Vi la på en del sand först (innan det mesta regnet), men då blev det rena kvicksanden av det hela, antagligen för att vi inte grävt ur i botten. Ska man kanske gräva sig ner 50 cm, ta bort all leran, och sen fylla på med bara matjord, blandat med sand.... Totala ytan är väl inte mer än 10 m2, så det är ju görligt, men det är ju trist om det blir ännu mer fel.
Tacksam för råd,
Det är rena lervällingen där - jättekul för barnen, men inte så kul för trädgårdsmästaren.
Igår grävde vi oss ner cirka 50 cm på en del av området, och först då tog geggan slut, och det blev mer hårt underlag - antagligen lera det med, men fast och torrt.
Vi har fått tipset att lägga ner dräneringsslang, men hur tätt ska den ligga, och kan det verkligen funka?
Om man ska fräsa ner sand, vilken typ av sand ska man använda. Vi har en massa sand som legat under plattor (grövre än sandlådesand alltså, men absolut inget grus). Vi la på en del sand först (innan det mesta regnet), men då blev det rena kvicksanden av det hela, antagligen för att vi inte grävt ur i botten. Ska man kanske gräva sig ner 50 cm, ta bort all leran, och sen fylla på med bara matjord, blandat med sand.... Totala ytan är väl inte mer än 10 m2, så det är ju görligt, men det är ju trist om det blir ännu mer fel.
Tacksam för råd,
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Vi har grävt ned ett dräneringsrör på ca 50 cm och lagt singel runt men detta handlar om 400 kvm. Sedan har vi lagt matjord på och rullar nu ut gräs.
Först och främst ta reda på var vattnet kommer i från. Det är sällan en gräsmatta blir vattensjuk på grund av regn uppifrån. Det verkar som om vattnet kommer från flera håll i marken, har ni berg under?
Skulle inte lägga finkornig sand som dränering, singel lite mindre grov bör det vara.
Först och främst ta reda på var vattnet kommer i från. Det är sällan en gräsmatta blir vattensjuk på grund av regn uppifrån. Det verkar som om vattnet kommer från flera håll i marken, har ni berg under?
Skulle inte lägga finkornig sand som dränering, singel lite mindre grov bör det vara.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Skälet till vår vattenproblem var att bonden ovanför tomten fick för sig att kapa bort alla fina träd som sög vatten. Nu rinner allt regnvatten nedför berget på vår tomt. Efter dränering har det blivit avsevärt bättre, inget klafsande när man går....det kostade ca 40' (ink moms) exkl gräs att göra allt med grävande under 1 vecka, grus, finputsning och förberett för gräsrullning.
Klicka här för att svara