1 739 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Flytta Äppleträd
Jag skall flytta 2 stora gamla äpppleträd till min nya tomt. Dom har stått på min gamla tomt och jag flyttade dom förra året temporärt, mitt under blommningen (som man inte allls skulle göra sa experterna), men dom överlevde och har nu börjat få blad igen. Dom står nu i jordhögar och väntar på att jag skall få tag i en lastmaskin/lastbil så jag kan flytta dom igen. Hur skall jag göra detta bäst så att dom överlever, skall jag sno mej innan dom blommar igen, eller vänta lite? skall jag gräva stora hål och fylla med jord? eller bara så rötterna passar? (marken på nya tomtan är väldigt stenig sand). Gödsel eller inte? Skall jag ta med jord från gamla tomten eller köpa ny? Spelar det nån roll hur jag vänder dom? Många frågor...
Tack för svaret Yonna, antar att jag får skippa hängmattan mellan dom i sommar då...men jag måste nog flytta dom före hösten då dom står i vägen där dom står nu. Skall jag vänta tills efter blommningen om jag gör det snart? När jag grävde upp dom så tog vi bara en stor klump av jord under trädet med, (hade en jättegrävskopa) så jag ser inte så mycket av röttterna.
Finns det förresten nånstans där man kan köpa fullvuxna träd? Jag vill ha fler stora träd. En sparbanks ek kanske... ;D
Finns det förresten nånstans där man kan köpa fullvuxna träd? Jag vill ha fler stora träd. En sparbanks ek kanske... ;D
Klicka här för att svara