K
Jag skall flytta 2 stora gamla äpppleträd till min nya tomt. Dom har stått på min gamla tomt och jag flyttade dom förra året temporärt, mitt under blommningen (som man inte allls skulle göra sa experterna), men dom överlevde och har nu börjat få blad igen. Dom står nu i jordhögar och väntar på att jag skall få tag i en lastmaskin/lastbil så jag kan flytta dom igen. Hur skall jag göra detta bäst så att dom överlever, skall jag sno mej innan dom blommar igen, eller vänta lite? skall jag gräva stora hål och fylla med jord? eller bara så rötterna passar? (marken på nya tomtan är väldigt stenig sand). Gödsel eller inte? Skall jag ta med jord från gamla tomten eller köpa ny? Spelar det nån roll hur jag vänder dom? Många frågor...
 
K
Tack för svaret Yonna, antar att jag får skippa hängmattan mellan dom i sommar då...men jag måste nog flytta dom före hösten då dom står i vägen där dom står nu. Skall jag vänta tills efter blommningen om jag gör det snart? När jag grävde upp dom så tog vi bara en stor klump av jord under trädet med, (hade en jättegrävskopa) så jag ser inte så mycket av röttterna.
Finns det förresten nånstans där man kan köpa fullvuxna träd? Jag vill ha fler stora träd. En sparbanks ek kanske... ;D
 
K
OK, skall jaga en grävmaskin idag...
Hur planterar man 7 stora björkar "i smyg" ;D
Skall kolla med trädgårdsfirman i min by om dom kan fixa stora träd.
Annars hör jag av mej om adressen.
Tack!

 
En bekant var med och betalade på två träd och en hängmatta som 50-årspresent. Har för mig att det kostade 10-15 tusen någonting, inklusive allt.
Det har förstås inte så mycket med Kens äppelträd att göra.
 
K
yonna skrev:
Flytta dem på direkten då; vänta inte till blomningen.
Jaha, nu blommar träden och jag har ju inte hunnit flytta dom...
Kan jag flytta dom om ett par-tre veckor när blommningen är över? Kan inte ha dom kvar där dom står nu till hösten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.