Hej! Har runt gräsmattan ett område med brännässlor och annat elände. Skulle vilja få bort detta och ha gräsmatta hela vägen ut mot tomtgränsen (gränsar mot natur). Hur kan jag få bort nässlorna? Nässelområdet är nog ca 100m2 stort så det är ju en del...

1. Ta dit en grävare som gräver av ett lager på en halvmeter och sedan fyller på med ny jord och sedan gräsfrö.

2. Täcka hela området med svart plast i ett par år? Jag har hört att detta skall ta död på all växtlighet under. Sedan så gräs.

Alternativ 1 låter ju dyrt, men även 2 kostar väl (vad för typ av plast använder man?)

Mvh
Pagge

Jag skulle tro att du kan använda annat än inköpt plast för ändamålet - jag har tex gamla trasiga presenningar som också skulle duga, gamla trasmattor funkar troligen också. Varför inte beta av området successivt? Täck en lagom hanterbart stor yta denna sommar; ta bort och bearbeta jorden (det går då mycket lättare efter täckningen) så att den blir jämn & fin och du kan ta bort de eventuella nässelplantor som överlevt. Så nytt gräs i slutet av augusti. Brännässlor är inte så besvärliga att få bort. Så snart som du börjar klippa gräset håller du med automatik framtida brännässlor borta.

Under tiden kör du regelbundet med gräsklipparen över det återstående beståndet - fordrar troligen ngn form av motordriven klippare.

Brännässlor indikerar att jorden är mycket näringsrik. De nya gräsmatteområdena skulle troligen må gott av att du tillför en del sand. Göd inte de nya partierna de första åren pga detta.

Så du menar att det inte är så besvärligt som jag föreställt mig? Jag har fått för mig att man måste täcka i ett par år för att rötterna skall dö...
Så, täckning ett par månader, jordfräs och gräsfrön gör susen? Eller skulle det funka liknande att köra jordfräs i april och sedan så gräs?

Tack för svaret!

Mvh
Pagge

Att fräsa och sedan så gräs skulle nog fungera. Det är nästan bara gräs som överlever ständig klippning. Men det tar nog ett tag innan det är lämpligt att gå barfota på den delen av gräsmattan.

Vill du täcka finns det ett billigt material, nämligen dagstidningar (under förutsättning att du redan har en prenumeration :-). Lägg ett lager med tidningar och sedan sand ovanpå som tyngd och jordförbättring (gräset tycker om sandig jord, och det håller även mossan borta). Med ett lagom tjockt lager papper så kan du nog fräsa alltihopa efter en säsong.

Ett snabbare sätt att utrota nässlorna är roundup. Men en spruta och rejält utspädd roundup behöver det inte bli så dyrt. Men är man inne på giftfri odling så är det förstås inte något alternativ.

Jag hade då inte fräst alls :( utan mera kört på täckningen. Trixet är att man ändå måste få en viss spärr emot 'Naturen' vid Din tomtgräns där ogräsen bor -> eller så tar Du det som ett projekt att erövra en bit varje år, jag kör ju så med mina kirskålsområden, som jag sakta men säkert tar en bit ifårn år efetr år. Dessutom är numera Roundup förbjudet så handlarnas lager är nog snart tomt dessutom.

Hälsar ingrid

Risken med att försöka fräsa bort rotogräs är givetvis att man delar upp rötterna i massor av småbitar och därigenom hjälper ogräser att föröka sig. Ska man fräsa bort rotogräs i öppen jord så måste det göras gång på gång tills man förhoppningsvis tröttar ut det. Ska man däremot så gräs så handlar det bara om att ge gräset en chans att etablera sig, sedan tar gräsklipparen hand om uttröttningen.

Ett mycket bra sätt att bli av med nässlor är förresten att ta på rejäla handskar och dra upp dem. Men på 100 kvadratmeter är det kanske lite för jobbigt. Själv har jag över 6000 kvadratmeter tomt och har inte tid till allt för mycket finlir, så jag skulle nog ha kört ned nässlorna med röjsågen, räfsat upp resterna, och sedan fräst några gånger med ett par veckors mellanrum, och sen sått gräs.

Roundup är förresten fortfarande tillåtet (till 2012-06-30). Kemikalieinspektionen ville dock ändra villkoren i samband med förlängningen av tillståndet, men det har tillverkaren överklagat till regeringen så tills vidare gäller tillståndet som tidigare. Jag har för mig att den förändrig som var aktuell var att man ville att roundup endast skulle godkännas i klass 3 i mindre förpackningar som var gjorda för att strykas direkt mot ogräset. För mig skulle den förändringen vara helt ok, för det är just så jag använder roundup - på knä med en liten pensel i handen (mot maskrosor, tistlar och nässlor som står intill andra växter så att de är svåra att få bort på mekanisk väg).

Om det är ett område där det inte finns några större stenar så skulle det kanske gå att vända jorden med en plog. :) Det kanske finns någon bonde i närheten som kan hjälpa till med sin traktor (först slå ner alla nässlor). Sen skulle det förståss gå att harva det med för att få det jämnare.
Sen är det bara att så :D

Skulle nog bara klippa ner det och hålla det rejält kort. Detta i kombination med någon variant av "reparations" gräsfrö så skulle jag tro att det räcker. Tar lite längre tid men det är minst jobb

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.