Hej!

Vår tomt gränsar till en hästhage. Finns det någon sorts häck som inte faller hästar i smaken? Det är ju inte så kul att lägga 1000-lappar på en häck som sedan blir mat åt Brunte....
Problemet går nog iof att lösa med lämpliga avstånd mellan häck och elstängsel men jag skulle ändå vilja få tips!

/Ingenjören
 
Hästar liksom alla andra djur är individer med olika smak. Väljer man en häck med taggar eller tornar så är det kanske säkrare.

Barrträd lär ju inte hästen äta tex vanlig En. Vill man ha en klippt häck så kommer de knappast äta hagtorn! Friväxande finns det många taggiga exempel att välja på, tex berberis
 
Ett (elakt) alternativ vore ju att plantera en häck som är giftig för hästar. Den skulle nog visserligen inte få vara i fred för hästarna eftersom hästar är rätt så dåliga på att avgöra vad som är ätbart eller inte. Men troligtvis hade hästägaren ganska kvickt flyttat strängslet till hagen en bra bit i från din häck.... Risken är väl förståss att grannsämjan blir lidande om någon av hästarna blir sjuka.

Personligen tror jag att det bästa alternativet vore att prata med den person som har hästhagen som gränsar till din tomt. Lägg fram ditt "problem" och fråga om denne har några idéer om vilken som vore den bästa lösningen.
 
camli skrev:
Personligen tror jag att det bästa alternativet vore att prata med den person som har hästhagen som gränsar till din tomt. Lägg fram ditt "problem" och fråga om denne har några idéer om vilken som vore den bästa lösningen.
Låter som en väldigt bra lösning som säkert kommer att leda till tre nöjda parter! Glad häckägare, glad hästägare och friska hästar. :D

camli skrev:
Ett (elakt) alternativ vore ju att plantera en häck som är giftig för hästar. Den skulle nog visserligen inte få vara i fred för hästarna eftersom hästar är rätt så dåliga på att avgöra vad som är ätbart eller inte. Men troligtvis hade hästägaren ganska kvickt flyttat strängslet till hagen en bra bit i från din häck.... Risken är väl förståss att grannsämjan blir lidande om någon av hästarna blir sjuka.
Låter som ett ytterst korkat förslag!!! >:( Hästarna kan väl knappast rå för att avståndet mellan stängsel och häck är för litet? De har liksom inte hjärna nog att fatta att den stora portionen mat som någon placerat där inte är till för att äta, och de kommer inte att fatta att det var den fina maten de blev sjuka av... :'(
 
Jag kan meddela att hästar med stor glädje äter både en och gran. Vi brukar lägga in julgranarna i hagen när de har gjort sitt inne efter jul och på någon dag är de helt rengnagda. Taggar är m.a.o. inget problem.
Sånt som de inte äter är tex rhododendron, ölandstok och syren. Thuja vet jag faktiskt inte.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.