3 852 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Huvudvärk - altan - Staket stolpar!
Ursäkta att jag startar en ny tråd men hur har ni läöst det med staketstolparna på era altaner??
Har ni skruvat de invändigt?
Skruvat utvändigt?
Skruvat utvändigt och fällt in?
m.m.
Beskriv gärna detaljerat hur ni har fått till det snyggt med staket staket-stolparna.
Har ni skruvat de invändigt?
Skruvat utvändigt?
Skruvat utvändigt och fällt in?
m.m.
Beskriv gärna detaljerat hur ni har fått till det snyggt med staket staket-stolparna.
Jag gjuter plintar i marken med plintjärn i. Fäster stolpar i plintjärnen, dessa stoplar får bilda staketstolpar och bära upp själva bjälklaget, yttre "bärlinan" bultas fast på utsidan av stolpen. Antingen med vagnsbult, eller med gängad stång. Går att sätta en kupolmutter på utsidan om man inte tycker det blir snyggt, eller är rädd för rivskador.
Om jag redan hade haft bjälklaget klart hade jag använt mig av varianten med en 45*95 som stolpe som bultas på lämpligt sätt på insidan, (vagnsbult vet man sitter fast och är "nybörjarvänligt" jämfört med fransk skruv som å andra sidan blir billigare), sedan tjockar du på stolpen med en 45*95 till på insidan av den första. Klart!
comprende??
Om jag redan hade haft bjälklaget klart hade jag använt mig av varianten med en 45*95 som stolpe som bultas på lämpligt sätt på insidan, (vagnsbult vet man sitter fast och är "nybörjarvänligt" jämfört med fransk skruv som å andra sidan blir billigare), sedan tjockar du på stolpen med en 45*95 till på insidan av den första. Klart!
comprende??
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Si comprende 
Dock så känns det som jag inte vill ha 94x45 *2 som staketstolpar men jag kanske borde ändra mig eftersom det blir så mycket enklare och 45mm*2 = 90mm istället för 95mm. Reglar tenderar ju att vara 45mm vilket gör att det är svårt att få det "perfekt" med 95mm.
Dock så känns det som jag inte vill ha 94x45 *2 som staketstolpar men jag kanske borde ändra mig eftersom det blir så mycket enklare och 45mm*2 = 90mm istället för 95mm. Reglar tenderar ju att vara 45mm vilket gör att det är svårt att få det "perfekt" med 95mm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden