11 708 läst ·
9 svar
12k läst
9 svar
Mossa i gräsmattan
Vi har fläckvisa ställen med mossa på vår tomt, hur har ni gjort för att få bort mossa?
Ska man hyra en vertikalskärare och bara köra på de mossiga ställena, inte kör man väl på allt gräs också??
Hur blir marken efter att man kör med vertikalskärare, river den upp mossan så det bara blir ren jord under = så nytt gräs?
Ska man hyra en vertikalskärare och bara köra på de mossiga ställena, inte kör man väl på allt gräs också??
Hur blir marken efter att man kör med vertikalskärare, river den upp mossan så det bara blir ren jord under = så nytt gräs?
Om det inte är stora ytor med mossa kan du kratta bort så mycket det går med en stålkratta, försök att inte dra runt mossan för mycket på mossfria ytorna då sprider du en i onödan. Jämna till de krattade ytorna tex med färdig toppdress eller sketen plantjord med lite sandlådesand i
bara så det blir jämnt, så i nytt gräs och vattna.
Så hade jag gjort! Du får säkert ett par tips till om mer jobbiga metoder
Jag behöver min tid till viktigare saker än gräset ;D
För att förkorta/förenkla uppsatserna om mossa/gräs, och därmed bespara sig arbete kan man säga: Trivs gräset försvinner mossan!
Klipp och gödsla regelbundet, om du vill ha grönt gräs på sommaren så vattna MYCKET på kvällar/nätter. Har du börjat vattna så bör du hålla på, annars låter du bli och låter gräset bli brunt, det hämtar sig så fort det får vatten igen.
Så hade jag gjort! Du får säkert ett par tips till om mer jobbiga metoder
För att förkorta/förenkla uppsatserna om mossa/gräs, och därmed bespara sig arbete kan man säga: Trivs gräset försvinner mossan!
Klipp och gödsla regelbundet, om du vill ha grönt gräs på sommaren så vattna MYCKET på kvällar/nätter. Har du börjat vattna så bör du hålla på, annars låter du bli och låter gräset bli brunt, det hämtar sig så fort det får vatten igen.
Hej.
Det funkar faktiskt med barnen men de spelar ju inte boll överallt på tomten. Häromåret la jag på järnsulfit eller något i den stilen. Jag tror det kostade 125 spänn för 25 kilo. Det tar merparten av mossan men gödslar gräsmattan också så jag fick klippa den två gånger i veckan i stället för en. Kratta är kanske bäst ändå.
Det funkar faktiskt med barnen men de spelar ju inte boll överallt på tomten. Häromåret la jag på järnsulfit eller något i den stilen. Jag tror det kostade 125 spänn för 25 kilo. Det tar merparten av mossan men gödslar gräsmattan också så jag fick klippa den två gånger i veckan i stället för en. Kratta är kanske bäst ändå.
La på något slags näring (kommer ej på vad det heter)
på min mossmatta läste fel på bruksanvisningen så jag la på 5 gånger för mycket.
Mossan försvann helt men jag fick klippa gräset 2 gånger i veckan.
Att riva mossa är meningslöst kommer tillbaka nästa år igen gödsla och använd gräsmattan det är mitt tips.
på min mossmatta läste fel på bruksanvisningen så jag la på 5 gånger för mycket.
Mossan försvann helt men jag fick klippa gräset 2 gånger i veckan.
Att riva mossa är meningslöst kommer tillbaka nästa år igen gödsla och använd gräsmattan det är mitt tips.
Anledningen till detta är att det var först då som man började förädla gräsfröet till gräsmattor. Innan dess sådde man gräsfrö som egentligen var avsett som fodervall. Fodervall skall växa mycket. Fast på höjden... så att det blir mycket mat till kossorna. Fodervall breder inte ut sig med ovan- eller underjordiska utlöpare och kan inte konkurrera med mossan.
Strategin är att se till att gräset kan konkurrera ut mossan. Hur gör man det då? Att spela fotboll är ett alldeles perfekt sätt. Att gödsla är också bra - för mossan gillar inte gödsel, men det gör gräset. Järnsulfat gör mossan svart (eller egentligen mörkt, mörkt grön - snacka om klorofyllpump pga av järnet).
Mossrivare däremot... är det absolut bästa sättet att sprida mossan på! Mossan förökar sig nämligen vegetativt och nu har du mossa i hela gräsmattan istället för bara i de skuggiga partierna. Grattis.
Tyvärr måste jag meddela att det enda som verkligen hjälper är att fräsa upp gräsmattan, blanda in lite ny fin jord, lite gödsel och så om alltihopa med en modern grässort som klarar av att konkurrera med mossan!
Sorry! :-X
Klicka här för att svara