Skall bygga mig en vält. Gjuta i en form. Frågan är hur stor den kan vara, och ändå vara hanterbar?

1m bred är väl lämpligt. Diameter ???

Lämplig form att använda? Kan tänka mig att någon här gjort något liknande...
 
Om den skall vara hanterbar så är 1 meter för mycket.

Vi hade en liknande hemma när jag var liten, den var gjord av ett cementrör, ca 35-40 cm i diameter med ett ingjutet stålrör i centrum som fick fungera som hjullager. den var nog ca 50 cm bred.
 
Tack för svaret. Då blir det cementrör med avkapad krans.

/Magnus
 
Hej!
Om du vill ha ett högt tryck per kvcm så väljer du en relativt smal vält. Vill du dessutom att den skall vara lätt att skjuta, dra, så väljer du stor diameter. Har du tur kan du, på skrotfirman, hitta en cylinder av metall som du kan hälla vatten i. Då kan du också bestämma vikten själv. Jag hittade en sådan för 200:- på skroten men den kommer inte till användning. den är din för självkostnadspriset.

Fraktkostnaden blir väl ett problem om vi bor långt ifrån varandra.

Lycka till med konstruktionen!


 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.