Den enda växt :) vi har på vår nya tomt är en ek som ser förskräcklig ut!!! Den är ca 8 m hög och längst upp är det något litet som ska föreställa en krona.

Min fråga är om kan såga av trädet på ca 3 m och hoppas att det ska komma en ny krona som är lite kraftigare?
 
Kan det vara så att eken haft andra träd som stått alltför nära den? Ek tål inte att 'nuddas' av andra träd. Nej, ek bör inte beskäras på detta sätt; ta bort den och plantera ett lämpligare träd.
 

Hej,

Vi har också två långa ekar som har pga av att träd stått lite för nära blivit väldigt höga. Går det att beskära ek för att korta ner och buska till dem?

///Johan
 
Ja, det går att stympa den men hur vackert blir det?Eken växer långsamt och det tar tid innan den kommer att se snyggt ut. Även om du inte stympar den så formas kronan så småningom till en riktig ekkrona men det tar också många år ....
Vänta tills det kommer blad på eken och då kanske ser den bättre ut än i nacket tillstånd ;). Blev eken nyligen befriat från sälskapet så kommer den att breda ut sej fritt med tiden.... om du har tid att vänta. Den har ju redan ordentlig rotsystem och det blir inget problem att utveckla nya starka grenar.
Har du ingen tålamod att vänta så är det Yonnas förslag som gäller.
gaia
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.