4 791 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Stödmur
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Har letat på nätet men hittar inte den info jag söker... så nu vänder jag mig till alla kloka personer på forumet! Det jag vill ha svar på är vem som är slyldig att bygga stödmur? Vår tomt ligger mycket lägre än grannens så det behövs mur där. Deras regnvatten mm rinner ner i vår trädgård som är blöt på den sidan så ev behövs oxå dränering. Har de någon skyldighet att fixa detta, eller?
Man är skyldig att omhänderta regnvatten på den egna tomten, om det innebär att de måste finansiera en stödmur vågar jag inte uttala mig om. Det kanske går att lösa problemet på annat sätt. Det kanske räcker med en slänt och dränering/dike i släntfoten.
När vi höjde vår tomt byggde vi en stödmur av natursten mot våra grannar.
Men, om vi var skyldiga att göra det, det vet jag inte.
Vi gjorde det bara för att hålla jorden på vår tomt och ha bra relation till våra grannar ;D
För övrigt, håller med med Husmyran.
Men, om vi var skyldiga att göra det, det vet jag inte.
Vi gjorde det bara för att hålla jorden på vår tomt och ha bra relation till våra grannar ;D
För övrigt, håller med med Husmyran.
Vårt hus är byggt 1973 och det ligger högre än grannens, vem som gjort höjning/säkning är oklart.
Om denna mur skulle rasa, vem skall då bekosta återställandet?
Om denna mur skulle rasa, vem skall då bekosta återställandet?
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Men om vår tomt var låg från början och grannens hög från början då? Vems är ansvaret då? Just nu ägs tomten och de hus som håller på att byggas av ett företag, alltså ingen blivande granne...
Hur ser det ut idag? Tas nivåskillnaden upp av en slänt?
I så fall borde väl ansvaret ligga på den som vill förändra nivån i slänten? Säg att ni vill plana ut er tomt hela vägen fram till tomtgräns men er granne (oavsett om det är ett företag eller en privatperson) vill ha kvar slänten som det är borde ju ansvaret för en stödmur ligga på er.
I så fall borde väl ansvaret ligga på den som vill förändra nivån i slänten? Säg att ni vill plana ut er tomt hela vägen fram till tomtgräns men er granne (oavsett om det är ett företag eller en privatperson) vill ha kvar slänten som det är borde ju ansvaret för en stödmur ligga på er.
Om markens naturligt har en höjdskillnad som gör att ni får allt regnvatten, d.v.s. att detta skulle ske även om granntomten var obebodd så blir det ju faktiskt upp till er att lösa detta.FlitigaLisa skrev:
Man får resonera med sin granne och kanske är det lämpligt att man delar på den kostnaden om båda är i behov av en mur. Uppstår det meningsskiljaktigheter är det förmodligen enklast att koppla in kommunen.jocke4u skrev:
Mycket intressant frågetråd!
Funderar nämligen på samma sak. Vi köpte vår tomt av kommunen. Bakom huset går en väg, högre än vår tomt, som jag tror är en vägförenings eller eventuellt en privat väg, och ovanför den är en stor skogsslänt som är kommunens.
Det kommer en del vatten från både väg och skogen bakom och det skulle behövas göra en stödmur och dränering vid tomtgränsen.
Vem skall stå för den kostnaden? Som jag fattat är det markägaren som skall ta hand om sitt vatten, och i vårt fall borde det, i mitt tycke, vara kommunen i första hand, eftersom det är deras skogsslänt. Vattnet börjar ju där uppifrån och rinner neråt, mot oss. Sen har vi ju vattnet från vägen också, skall man kontakta vägföreningen eller markägaren om det?
Hur tar man förresten reda på vem som "äger" en väg?
Stödmur, vem skall stå för det, så inte vägen rasar in i vardagsrummet? Tror iof inte den risken är så stor och förmodar att det är vi som får fixa med muren, men vattenfrågan är lite mer oklar.
Mycket tacksam för era tips!
Trevlig helg!
/Helena
Funderar nämligen på samma sak. Vi köpte vår tomt av kommunen. Bakom huset går en väg, högre än vår tomt, som jag tror är en vägförenings eller eventuellt en privat väg, och ovanför den är en stor skogsslänt som är kommunens.
Det kommer en del vatten från både väg och skogen bakom och det skulle behövas göra en stödmur och dränering vid tomtgränsen.
Vem skall stå för den kostnaden? Som jag fattat är det markägaren som skall ta hand om sitt vatten, och i vårt fall borde det, i mitt tycke, vara kommunen i första hand, eftersom det är deras skogsslänt. Vattnet börjar ju där uppifrån och rinner neråt, mot oss. Sen har vi ju vattnet från vägen också, skall man kontakta vägföreningen eller markägaren om det?
Hur tar man förresten reda på vem som "äger" en väg?
Stödmur, vem skall stå för det, så inte vägen rasar in i vardagsrummet? Tror iof inte den risken är så stor och förmodar att det är vi som får fixa med muren, men vattenfrågan är lite mer oklar.
Mycket tacksam för era tips!
Trevlig helg!
/Helena
Klicka här för att svara