Vi har köpt en tomt på drygt 700 kvm. med ett grovt tråkigt gräs på och hade tänkt bli av med det på ett smidigt sätt för att nästa år kunna så ny gräsmatta.
Hade tänkt hyra en större jordfräs och köra över tomten ett antal gånger med den och mala ner det gamla.
Efter det fylla upp med 1 dm matjord.
Låter det ok och är det något mer man bör tänka på?
Tacksam för svar :)
 
Hyr en STOR jordfräs...
Vi hyrde en liten stor en, som inte var till någon nytta.

Man måste upp i klassen "drivning på hjulen och separat fräsaggregat baktill" för att få det någorlunda ok..

just nu ser vår gräsmatta ut som en åker :-/
 
Tack för det :)

Tittat på Cramos alternativ och dom har ju på 5, 7 och 10 hk ,man kan ju fråga vad dom tycker om vilken storlek dom rekommenderar, man ska ju kunna styra eländet och inte bara vara passagerare och hänga på bakom ;D
 
se bara till att det är den modellen som har ett par hjul framtill och sen själva fräsen bakom, de brukar vara lättast att sköta när man är ovan.


//Markus
 
ett annat alternativ (beroende på var man bor) är ju att se om någon bonde i närheten kan komma förbi med en jordfräs på traktorn, de tar ju betydligt bättre än nåt man kan gå bakom...

//Markus
 
fräs och kratta, fräs och kratta.....bort med allt gammalt tycker jag är viktigt.

Om ni har något område på tomten som är ogräsdrabbat så täck över det under sommaren så inget nytt kan gro.
I höst kommer ni få fräsa och kratta ogräs igen innan ni sår.

//anna

 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.