Ja, rubriken säger väl det mesta. Jag håller på att färdigställa 58 kvadrats hundgård och har inte lyckats få varken träd eller buske att befinna sig på insidan (vill inte fresta på grannarnas tålamod i onödan).

Nu tänkte jag plantera en häck med trippelfunktion; ingen insyn för grannarna, ingen "utsyn" för hundarna och något att lyfta på benet mot för hanhunden. :)

Det är ingen längre sträcka som behöver insynsskyddas. Ca 5 meter räcker gott och väl.

Kan någon rekommendera en tålig häckplanta? Det gör inget om den växer snabbt också. ;D

Kanske sälg? Hela familjen salix växer som ogräs.

Jag inser att ingen växt befrämjas av hundkiss men några bör väl vara lite tåligare än andra? Däremot tar jag nog hellre smällen att få byta ut en och annan planta än att hundhuset ska bli föremål för strålarna... Slå ner några störar var en utmärkt idé.

Jag bor strax söder om Norrtälje. Jag är verkligen renons på trädgårdskunskaper. Är det möjligen lite för långt norrut för bok?

Om jag ska tro på svt:s hemsida är det zon 3.

Då fungerar boken. Men varför inte sätta häcken utanför hundgården? Då kan du sätta thuja som snabbt blir tät och insynsskyddande. Om du sätter den ca 80 cm utanför gallret blir detta nog den bästa lösningen (du bör klippa den på sidorna varje säsong så att den håller sig tät). Den är känslig för hundkiss så du kan inte ha den inne i gården.

Avenbok? Växer väl snabbare än sin namne. Och passar nog bättre att klippa.

Tack för svaren!

Jo, Yonna. Det får nog bli en häck på utsidan. Det var bara en släng av "slå två flugor i en smäll" som flög i mig... ;)

Jag får väl fundera vidare på om jag i alla fall ska placera nån liten "kissbuske" eller ett litet "kissträd" i själva hundgården. Om inte annat ser det ju trevligt ut.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.