Trädgård allmänt
junette: hej! är i panik sits där tiden har runnit iväg! har 100 frågor som jag hoppas ngn kan svara på! :-/ vi håller på med den blivande trädgården. nu är matjorden på plats och vi har jämnat ut det hela med en harv., sedasn har vi inte haft mer tid till gräsmattan, och nu, ca 1 månad efter att all matjord kom ut så har det växt en massa, men inte gräs.. utan tunna små ogräsväxter.
SWE_Monstro: Har ett gäng sådan som växer rejält i min nyköpta trädgård... och den tar verkligen över, har helt växt över minst ett annat träd som abslout inte mår bra av det.... men samtidigt är ju växten själv vacker och täcker in både staket och andra spaljeer väldigt bra...
ASLJediknight: Hej Är det lämpligt att klippa ner dem nu? Bor i Södra Skåne. /S
Mullvaden: Det blir lätt en intressekonflikt när sköna växter och livliga barn skall samsas. Vår trädgård bestod under dessa år av ett äppelträd och fem vinbärsbuskar. Nu undrar barnen vart barnbarnen skall sparka boll? Det där med växternas namn är inte lätt. Jag förlitar mig på Kultruväxtlexikon Natur och Kultur/förlag men namn ändras och etiketter kan vara lite modifierade ibland. Vi
Virri: Plogbilen bara plogar upp högre vallar :-( och vi har inget annat utrymme är gräsmattan de vintrar då de blir mycket snö :-(. Bor i en återvändsgränd. Vill ju ha kvar vår plätt på framsidan då vi inte har så mycket gräsmatta. Vi blandar salt och grus för ofta hjälper inte bara sand på trottoaren när det är blankis. Tack för era svar.
Farzan: [citat] Om man redan har mossa överallt i gräsmattan spelar det kanske inte så stor roll att rivaren sprider ut det... Men enbart rivare är ändå rätt meningslöst. Om betingelserna är såna att de gynnar mossan kommer den snabbt tillbaka. [citat] Det beror på. Kalk skadar inte mossan men det gynnar gräset mer än mossan. Men det kan ju finnas andra faktorer i miljön som gynnar mossan
Kasch: Ja, de har lugnat ner sig nu och gräset har faktiskt börjat växa. Det var bara första dagen efter krattningen och det var nog egentligen inte fröerna som intresserade dem. Vad det var vet jag inte. Kändes som Hitchcocks "Fåglarna" ett tag. Spooky :o
EB: Tipset brukar vara att ha potatisland första året, man sätter alltså potatis på våren. Sedan måste man sköta om det ordentligt, hacka och rensa och kupa potatisraderna. På så sätt har man tagit bort allt flerårigt ogräs, och kan andra året så gräs och få en mer ogräsfri gräsmatta. Ganska mycket jobb alltså, men man får ju potatis i alla fall ;) /EB
Kasch: Ta inte illa upp, jag är ingen språkfascist, vill bara påpeka att det heter "lönnallé" och "allé". En ale är en överjäst öl av engelskt ursprung. I all välmening från en som gillar både alléer och hembrygd ale ;)
yonna: Om du inte avser bygga någon kompost utan endast hysta allt i en hög är det inte dumt att bottna med ca 10 cm kvistar/grenar så att du får viss luftning underifrån. Jag förmodar att du inte räknar med att 'bearbeta' komposten utan istället låta den jobba helt själv. Detta går utmärkt även om förmultningsprocessen tar längre tid. Blanda gärna kompostmaterialet när du lägger på
Benny_o_Lina: Jättesvårt detta. Jag ska göra så när jag kommer hem att jag ska ta ett par bilder på bladen och så lägger jag upp dom här så kan vi se om vi kommer på nått.
BerntJ: Man najar ihop ameringsjärn och annat genom att dra en mjuk järntråd runt och tvinna ihop den så att den håller det plats. Nåta är att fylla en springa med något utfyllnadsmaterial.
ronnberg: Vi satte förra hösten och klippte ned till cirka 15-20 cm efter planteringen. Plantorna var från början cirka 30 cm.
yonna: Bor du i detaljplanerat område? Har du hörntomt (då gäller trafiksäkerhetshöjder)? Vad menar du med 'i gården'? Även om du inte har granne åt ena sidan (och bor i detaljplanerat område) bör ägaren till marken 'utan granne' ge sitt tillstånd. Kolla med din kommun vilket regelverk som gäller.
robban44: Vi har lagt tvättad natursten 8-25 längs med hela huset innanför kantsten och jag vill minnas vi gav 2.500:- för 7 ton inkl.frakt, tilläggas skall att vi har bara drygt 1 mil till depån så körsträckan för lastbilen var inte så lång.
Mullvaden: Om du kan tänka dig en låg rabatt - sådär 10 cm hög - med små torktåliga växter :), olika lökväxter och vackra stenar så ger jag som förslag: (de här finner du i butikernas höstlökssortiment) Kungsängslilja, Hundtandslilja och olika krokus (Thomaisinianum har en häftig himmelsblå färg) och snödroppar, enkla och fyllda blommor. De här sortena blommar, torkar in och sedan
Mullvaden: Tack för att ni gillar min trädgård. Utan den skulle livet vara fattigt och innehållslöst, åtminstonde för mig. När jag var liten så stal :-[ jag blommor i prästens >:( trädgård och fick skäll så jag tänkte att när jag blir stor skall jag minsan ha egna blommor - många. Det finns en utmärkt förening där det finns mycket kunskap att hämta, Trädgårdsamatörerna. De har
Haagbard: [citat] Jag har får i trädgården nu, och flera gånger har dom vart ganska nära varandra. Däremot är får rädda för skällande råbock.........och hundar från Papillon´s storlek och uppåt ;D
Mullvaden: "Slingrar sig klematisen och klätterhortensian så det blir blommor lite här och där eller ska man binda upp dem på något sätt??" Klätterhortensian växer inte så snabbt som klematis men det finns ju sekatör. De flesta klematissorter fungerar bra utom alpklematis som får åtskilliga meter långa rankor. Jag använder mig av småblommiga sorter typ fusca (ca 1,2 m) som har små blå
grodan: våra grannar gjorde det i nov i sthlm och det har blivit jättefint fast jag inte trodde det skulle ta sig
jessica: [citat] Jag gröpte ur min stubbe med spett och yxa och finslipade med stämjärn.
Mats: Mycket gröt och spenat samt dunderhonung ;D Spett och kofot för att välta dem ur formarna. Sen la jag plank och rullar och rullbaxade helt "enkelt" elementen till upplaget. När de sen skulle på plats så var det grävmaskin som gällde. Jag gjorde en lyftögla i toppen på varje element
pi: Vår tomt som vi ska bygga på är brant. På en områdeslängd på 10 m så är höjdskillnaden cirka 3 m. Är detta mycket ? Måste man bygga en mur där, som "säkrar upp" el. går det att plana ut med sprängsten och sedan matjord så att man kan plantera och få en fin slänt. Någon som har erfarenhet ? Tilläggas kan att tomten inte planar ut efter detta utan sluttar kanske 2 m på de 10
ulan: Du kan välta den först. Sedan dra över ytan med en SJ-pall eller armeringsnät för att jämna ut ojämnheterna. Efter detta finkrattar du, sår samt kör med en gallervält med belastningen 20-30kg. Klappat å klart! :P
hannna: [citat] Dom kanske räknas som buske men jag tycker dom är stor nog för att kallas träd :) Buskarna är lika stora som huset som är på 2 plan med fullhöjd och sen vind på det så inte är dom små... Jo jag har hört rätt mycket argument för och emot. Det lutar nog att ta bort iaf 2 men eventuellt även den tredje. Tycker det är lite otäckt med nåt som är giftigt hur giftigt det
Nieuwe: Det är så tråkigt att läsa när någon skriver dessa "äckliga små djur" och andra hatiska saker eftersom det alltid är ÄGAREN och inte djurets fel. Men oavsett om man hatar djur eller inte så måste djurägare i tätbebyggda områden lyssna på sina grannar om dessa har problem med deras djur. Din granne bör för det första ha sin katt inne på nätterna. Då kan du spruta vatten och
Ankan80: Hej igen! Såg på nätet att mirabeller är det samma som körsbärsplommon på "svenska". Jag tycker att de är söta och goda att äta. Det finns både gula och röda varianter.
smedbyborg: Jakten över! :D Pratade med Åkarps Allväxtceter idag. Han jag pratade med satt i samtal med en leverantör av bl a "Spegelkulor" just när jag ringde! Åkarps kommer att ta hem spegelkulor från denna leverantör. De finns tydligen i två storlekar och den jag ska ha är ca 20-25 cm i diameter, helt slät och silverfärgad. Priset kommer att hamna på ca 200 kr. Leverans till våren. Jag