Trädgård allmänt
CillaM: Sand är alldeles utmärkt att använda i trädgården, finns mängder med växter som älskar det. Ta dit matjord, harvad och fin men fyll inte hela trädgården med den. Låt stora partier med sand vara kvar. Olika lökar som blommar tidigt på våren till sommaren. Ta en titt på Peter Korns trädgård (hemsidan), http://www.peterkornstradgard.se/. Du kan också skapa dig ett större woodland
tosen: Jag skulle gärna vilja ha en stengärdsgård som staket runt min tomt. Är det någon som har erfarenhet av att ha gjort/anlitat någon som gjort en naturstensmur i Göteborgsområdet? Vad skulle ett sådant kalas gå på???
pillan71: Ni som byggt nytt på en avstyckad större tomt som varit en lerig åker, 1) hur har ni löst dräneringen? 2) hur har ni gjort med marklutning? 3) hur har plantering av träd, buskar, gräsmatta mm påverkat tomtens avrinning? Beskrivning av problemet hittar ni på: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13091 Kort beskrivet gäller det en tomt där det idag står vatten på en del av
billy_baver: Hon var ju BESJÄLAD! Ett äkta naturbarn, som HC Andersen borde förärat en egen saga...
galento: [citat] Ja detta var en mkt fin häck på bilden,tänk om man hade en sån ::) :-/
Mats: Skaffa en vägvält? ;D Det "löser" ju problemet samtidigt som du kan få massa extrajobb med infarter till höger och vänster
Mats: Definitivt. Ska man ge sig in på den storleken bör man öka tjockleken för att få dem helt stabila och börjar vi prata 0.8X0.8X0.1 så blir det alltså 64 liter betong, ungefär 150 kg per platta
Ruggis: Den där sorten kommer alltid att tugga på både tomten och granen tills han är så gammal så att han inte har några tänder, det är ju en terrier! ;D ::) ;D
Farzan: Omöjligt att säga på den beskrivningen. Det finns väldigt många tallsorter och de flesta ser rätt buskiga ut som unga. Gör bildsökning på Google efter "pinus" och se om du hittar något som liknar den du såg!
yonna: Nej, jag tror inte det är en bra idé att täcka lökarna. Då får de än mer isolering. Lökarna klarar sig bättre än mycket annat. Får vi köldknäpp i januari brukar lökarna domna till och avvakta tills våren. Blomning får du till våren men det är möjligt att bladverket inte blir fullt lika fräscht som annars. Don't worry ;).
Ylva_P: Tack så hemskt mycket! En sten föll från mina axlar! Nu kan jag istället se fram emot att få börja jobba i trädgården i vår... :)
ktm250: [citat] Hur har du gjort glasningen? Måttbeställt eller hängt omlott på krokar a la växthusglas från Bauhaus?
Mats: Antingen utnyttjar ni vattnet och gö tex en liten damm eller ett fågelbad av det hela eller också är grus en bra ide. Ska du grusa så ta tex 8-16 och fyll upp tills du når jämn nivå med omgivande mark. Sen blir frågan hur mycket vatten rinner det till? Är tillflödet tillräckligt stort måste du lägga ned en dränneringsslang och leda bort vattnet också. Ovanpå detta kan du lägga
billy_baver: Enar kan vara skyddade som enskilda träd, eller som planta på skyddsbeslutad plats. Men som art är enen i Sverige inte skyddad. Enar kännetecknar betesmark i god hävd. Har man en sådan hage på sina marker, förvaltar man ett stycke kulturhistoria. När man upprättar brukningsplan för skog brukar därför sådan mark avsättas för "naturvårdsåtgärd". Det innebär att man
billy_baver: Grattis! Att hålla en syrénhäck tät är nästan lika svårt som att avliva den.
yonna: Man lär näppe kunna använda 20 cm plattrad dikt intill husväggen som gångväg ;). Bara ett litet förtydligande alltså ;). Det är praktiskt att ha passage längs husväggen - om inte för annat än att för att ev ha plats sätta stege för fönstertvätt. Beroende på hur ditt hus ser ut (och om du överhuvud taget gillar fönstertvätt) är du riktigt snäll mot grund och fasad om du
OlaF: Jag har aldrig hört talas om träslaget men oavsett det så anger man normal pris per löpmeter och bredare plank är dyrare, även om man ser till att det går åt färre plank för samma bredd.
Marelb: Du menar att ha olika etapper med stödmurar? Det är väl ungefär så det kommer att bli. Huset kommer ju att stå där de har grävt ur, och infarten blir ganska brant ner till gaveln på huset där vi ska ha garage. Men vi har en ganska stor yta till vänster om huset (till vänster om bilden) som är relativt platt ändå. Plus att det är platt nere där huset ska rivas. Det är bara så
Mats: Tyvärr så fuskar jag i den frågan och ber om just grov sand men 0-8 låter inte så dumt
JanneT5: Aska från kaminen gör susen. Är redan inne på tredje varvet nu i höst. Kör ut tunt lager när det regnar så att det binder i backen och inte riskerar blåsa över till grannen.
yonna: Om äpplena är friska kan de gott hänga kvar. De bidrar till fåglars övervintringsmatsedel. Men även om det varit några frostnätter behöver inte vinteräpplet bli förstört utan kan plockas och avnjutas en solig dag då det inte är frost och då äpplet tinat 'på gren'. Däremot brukar hållbarheten försämras.
ylven: Det enklaste sättet att hindra getingarna från att bygga bo i eken igen är att köpa myggnät och fästa över öppningen. Det borde räcka med att sätta spännband runt trädet för att klämma fast det, annars får du väl ta till små spik eller grov häftpistol. Barken är sannolikt ca 2 cm tjock, så välj spikar som är kortare så skadar du inte trädet.
monikaw: Kan inte annat än hålla med. Min vinka har blommat här lite smått. Träden börjar dock fälla alla sina blad vilket känns skönt. Men +9° den 27:e november känns onekligen som en udda morgontemperatur.
swecul: näe men det får nog bli någon form av stängel runt den lilla planerade skogsdungen...en tomt i tomten...