B
billy_baver: Sött så man får tårar i ögonen... ;)
26 svar · 29,1k läst
·
M
Mats: Som sagt en kåldolme. rör/slang i botten, grus ovanför detta och en geoduk/markduk runt alltihopa
5 svar · 4,8k läst
M
monikaw: Ahh.. sådana har jag oxå fått inne nu sedan jag tog in några blommor som stått ute under sommaren. Skönt att veta att de är välgörare :D
3 svar · 23,1k läst
Mällösa gård
Mällösa gård: får man tipsa om andra forum? :-? I så fall skulle jag rekommendera en titt in på odla.nu. Där har dom en damm-tråd där du kan få en massa bra tips om vad du ska och inte ska göra. Prisförslag osv.. Mvh Gabbi
1 svar · 3,9k läst
M
Mats: Nä 0-32 är ju tämligen tät så den lutar man av toppen på så att vattnet rinner av. tex ned i singel på sidan av för att dräneras bort till lämpligare plats
7 svar · 3,2k läst
B
Badger: Fläderträd, mina har växt lite mer än en meter i år.
9 svar · 19,1k läst
·
yonna
yonna: Du nämnde ju björk och lönn ;). Det finns många dvärgvarianter att välja mellan. Jag har själv sett magnolia och syren som varit krukade men då har det varit just sorter som inte blir högre än 1,5 m. Man kan leka väldigt mycket med denna typ av grönska. Varför inte en uppstammad och flerstammad kaprifol? Vrider man stammarna runt varandra får man inom ett par år ett fräsigt träd
3 svar · 6,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det bara bra att ha lite löv kvar, inte så mycket att det blir ett tjockt lock, och inte eklöv som tidigare sagts, inte heller stora löv som lönn mfl. Ett tips är att (om man har lite lagom löv) gå över med gräsklipparen och klippa sönder löven. De förmultnar och blir bra för gräsmattan.
8 svar · 8,8k läst
yonna
yonna: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=7575/0]Altan & uteplats[/link] [move by] yonna.
0 svar · 3,4k läst
yonna
yonna: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted3/0]Altan & uteplats[/link] [move by] yonna.
0 svar · 2,9k läst
yonna
yonna: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13215/0]Grund & markarbeten[/link] [move by] yonna.
0 svar · 952 läst
yonna
yonna: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40539/0]Byggnadsmaterial & byggteknik[/link] [move by] yonna.
0 svar · 3,1k läst
H
husloppan: Tack för upplysande svar! Känner mej mycket klokare nu.
3 svar · 4,6k läst
C
Craxen: Jag håller på att bygga en trappa med keystone trappsteg. Dessa är 15 cm höga och 25 cm djupa. Nu är det så att jag ska försöka få in så att trappan passar med muren och det är en del kapning av stegen som måste göras. Är det någon som vet om nåt ställe där dom kan kapa dessa cement steg? Dom vi köpte stenen av gav som tips att ta en vinkelslip och komant klinga (testade, blev
0 svar · 1,2k läst
galento
galento: [citat] Ja,med en större Hilti-maskin är det lätt som en plätt att borra i berget,och har du ingen i närheten som har en går det att hyra en maskin.Ett annat alternativ kan ju vara att svetsa fästöron på stolpen och dra med expanderbult i berget vilket blir starkt.Eller så kan man svetsa "lock" i rörändan av 10mm material och gänga dessa med samma dim. som expandern och sen gänga
6 svar · 3,9k läst
G
gaia: [citat] Ja! Som sagt innan så dör den inte i första taget och kan till och med överleva huset ;). Bra att ni inte skövdar i onödan. Hellre en gammal "sur" ek än pyttesmå "bonzai" från plantskolan som man knappt kan sitta under i skuggan eller hänga en gunga i. Vi har många träd som har vuxit här innan huset byggdes. I en av dom hänger en gunga :). Det blir löv i takrännor och
4 svar · 23,7k läst
V
valter53: En rostfri plåt som man borrar en massa hål i borde också gå bra. Att det skall vara öppet nedåt är för att lakvattnet skall kunna rinna ut.
1 svar · 3,0k läst
B
billy_baver: Har ni inte försökt ge klövviltet lite extra godis på viltbordet? Vi har inga som helst problem med rådjur och älg i själva trädgården fastän de har stråk som leder längs våra bäckar. De letar inte efter något annat än det stödfoder vi brukar lägga ut året runt.
7 svar · 2,9k läst
·
Z
Zedo: Ja, får jag tag på en låda så kommer jag ställa den på nåt så luft kan cirkulera. Även om jag inte tror det kommer bli så fuktigt då kaktusar vill ha det rätt torrt. Ska till Ikea idag och kika vad dom har. I värsta fall får det väl funka med två mindre lådor.
9 svar · 966 läst
B
billy_baver: Varför inte rosor?  Om ni har full sol trivs de förträffligt.  Bygg en våningshög spaljé en halvmeter från fasaden och plantera några remonterande klätterrosor.  Då får ni på köpet en aning solskydd som ersätter markisen. Komplettera med en snygg perennrabatt, med kanske pioner, dahlior, liljor och/eller iris.  Kanta med nepeta eller silverarv.
5 svar · 4,6k läst
·
M
Mats: Jord är ju mjuk i sig och med mycket vatten blir det välling, så är det bara. Så det är bara att vänta tills den torkar. Sen sitter den som berget :)
9 svar · 9,5k läst
M
Mullvaden: Håller med föregående talare. Det är nog någon som behöver tjäna lite extra på att sälja specialgödning som kan vara ruskigt dyr. Jag gödslar genom att fylla på med ett par cm brunnen kogödsel och kompostjord samt lite benmjöl/alternativt torv varje år. Jag har små träd som mestadels står i rabatter. Benmjölet ger fosfor och kalk vilket tex inte Rhododendron gillar så det kan
4 svar · 2,6k läst
F
Fundersam: Ahaa! det förekommer hos andra också och inte bara hos mig :) Jag har också undrat vad det kan vara, men inte gjort några närmare efterforskningar- Någon som vet vad det kan vara?
1 svar · 4,5k läst
galento
galento: Ja detta med blodlönn har vi också funderat på men fått rådet att köpa ett så stort träd som möjligt då de ska växa sakta och man annars inte skulle leva när trädet vuxit upp. Vet inte hur det är med detta men vi får se om det finns större träd att köpa så vi hinner glädjas åt trädet. ;)
2 svar · 12,1k läst
M
Mats: Kross bör inte vara bra för detta då det blir väldigt tätt och kan "kväva" gräset under. Sen skulle jag dela upp det hela i 2 5 cm lager med någon månad i mellan så att gräset hinner få fäste i varje lager
1 svar · 4,4k läst
saturnus
saturnus: slå en pling till kommunens byggavd. Det skiljer även i regler på plank och staket. Annars brukar det vara 110cm utan bygglov. Man bör nog även kolla grannskapet, vad som användes.
1 svar · 3,9k läst
A
Alsti18: Tjaaa...jag har begränsat mig till mina favoriter så jag har bara en 35 stycken ;)
6 svar · 2,8k läst
B
billy_baver: Grattis! Det är svårt att få tag på kompetenta markentreprenörer i dessa dagar. Marknaden är överhettad... Generellt brukar det kosta en slant extra att ge uppdrag mot fast ersättning. Ni verkar ha ett noga förberett jobb, som knappast bjuder på några överraskningar. Jag gissar att ni faktiskt kan spara en slant på att låta gubben jobba på löpande räkning. Fråga vad han tar i
6 svar · 7,2k läst
A
Alsti18: Har i flera år haft rosbuskar i 30 liters plastkrukor i kallväxthus över vintern. Har gått utmärkt bra. Med de krukor de har nu är risken stor att rötterna fryser då jordvolymen blir för liten. Om du vill ha dem hemma på tomten och inte i grannens växthus föreslår jag att du tillfälligt jordslår dem i en hög med jord. Häll på så mycket jord att minst tio centimeter av det som
1 svar · 4,1k läst
J
jerydh: Tack för svaren. Det var precis det jag behövde, en grov uppskattning. Tack igen Joel
3 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.