1 085 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Rekordmycket mossa
Klippte gräset tidigare och upptäckte att jag har fått oerhört mycket mossa i gräsmattan på bara två veckor. Är detta normalt höstbeteende eller har det gått åt helsicke med min annars ganska ok gräsmatta? >
Är i samma sits jag också. Mossan har kommit upp väldigt fort. Gick ändå på med gödning för 1 månad sedan (långtidsverkade gödning 2-3mån). Har planer på att gå ett par rundor med mossrivaren för att avsluta med lite mer gödning. Kan det vara en plan?
Även jag har hört att man aldrig ska använda mossrivare. Funderar på varför denna då finns?! Har även hört att det gör varesig till eller ifrån om man kalkar. Känns som en djungel det här med gräsmattor där man titt som tätt får motstridiga svar. Svårt att veta vad man ska tro. Kan det vara så att olika råd passar för olika zoner i landet eller är det läge, jordkvalitet på tomten som styr? Förstår att mossa trivs bättre på en skuggig tomt men har sett även soliga tomter med mycket mossa.
Om man redan har mossa överallt i gräsmattan spelar det kanske inte så stor roll att rivaren sprider ut det...monikaw skrev:
Men enbart rivare är ändå rätt meningslöst. Om betingelserna är såna att de gynnar mossan kommer den snabbt tillbaka.
Det beror på. Kalk skadar inte mossan men det gynnar gräset mer än mossan. Men det kan ju finnas andra faktorer i miljön som gynnar mossan så effekten är inte alltid så stor.monikaw skrev:
Gödsling har ungefär samma effekt, gynnar gräset mer än mossan.
Klicka här för att svara