Trädgård allmänt
Benny_o_Lina: Blanda sand och jord så har du perfekt underlag.. Alt. lägg en decimeter sand över jorden och kör över det hela med jordfräs så att det blandas.
Ceril: Vi har byggt hus och på den tomt vår (och övriga 4 byggda hus) är styckade från stod en fruktträdgård. Killen som gjorde markarbetet flyttade 4 träd (2 äpple, 1 päron och 1 plommon) till vår tomt efter det att marken hade fått sin nya nivå. Han påstår att de brukar klara sig bara man inte flyttar dem under blommningen. Sen höst/tidig vår påstod han var bäst. Hittils mår
zyce: Stort tack för tipsen.. Har kämpat för att få igång jordfräsen här hemma men den vill inte riktigt.. räcker det med att hyra en fräs över en helg? tar inte mer än två fulla dagar att fräsa igenom allt? Har c:a 500kvm att gå igenom. Jag tänkte låta marken sätta sig över vintern innan jag sår, ska man förbereda marken så bra som möjligt med att gallervälta innan vintern?
Kicksan: Jag har nu inhandlat ett prydnadskörsbär "Prunus Accolade" ett äppelträd sort "Alice" och en prydnadsapel. Jag hoppas det ska blomma fint i vår !!! :)
Mats: Instämmer i kören. Grovplanrera gärna med fyllningsjorden men räkna med att det kommer att röra sig under vintern. Har själv fyllt upp massor och nu får det gärna ligga två år först
Farzan: Skulle tro att både höst och vår funkar men vet inte vad som är bäst - har inte haft den själv (och har inte bott i din klimatzon heller!)
Stumpen: Jag vet folk som sått gräs i mitten av november (i norra Skåne), och detta har då fungerat utmärkt. Allt beror ju såklart på hur vädret är. Själv fick vi vår matjord utlagd ca 3 mån innan vi sådde. Nackdelen var att det växte mycket ogräs som vi var tvungna att luka bort innan grässådden...
robban44: Har ni plant några meter ut från huset så ska det ju inte vara några problem tycker jag såvida ni inte har ett vattenfall som sköljer ner från den lilla lutningen du nämner :) Är bara underarbetet bra och inte ren lerjord så absorberas ju vattnet som rinner ner för lutningen innan det eventuellt skulle nå huset.
Farzan: Blommande prydnadsträd i rosa eller rött finns det en hel del av. Däremot kan jag inte komma på ett enda som blommar i flera omgångar. Det skulle då möjligen (om man nöjer sig med nedre änden av det storleksintervall ni är ute efter) vara någon uppstammad remonterande ros. Andra träd har sina blomningsperioder och de flesta infaller under vår eller försommar - efter midsommar är
yonna: Finn helst en halvskuggig plats - de flesta roddisar vill helst inte ha tidig morgonsol eller starkt brännande södersol - och gräv en rejäl grop som du vattnar igen ordentligt och bottnar med rhododendronjord/surjord. Gräv upp busken och se till att du får upp den kompakta 'runda' rotklumpen och plantera ner och fyll igen med den köpta jorden. Vattna rejält igen. Jorden skall vara öppen
Benny_o_Lina: Här har du massor av inspirationsbilder.. http://www.starka.se/produkt_anvandningsomraden.asp?aid=2&bid=24&bp=Bradstone&prod=&grp=
Benny_o_Lina: Gräv ur runt om och lägg ner gatsten. Blir en ren och snygg kant och så har du ett bra stöd när du kör med gräsklipparen också. Såhär ungefär (se bild).. : [bild]
Mats: Låter helt OK. Se bara till att skaffa några baden-baden eller liknande nu på höstreorna. De är kanon att ligga på/i i mars/april när solen börjar ta och då finns de inga att köpa. Finns inget så rogivande som att ligga i solen och höra takdroppet porla
Mats: Jag har en del blålera under min gräsmatta. På den är det laggt ett ca 15 cm:s lager jord. Det var nog för lite för det växer rätt dåligt där. Min plan är grovsand och jord blandat och se vad som händer. I ditt fall skulle jag nog prova med att lägga duk om du har råd och sen lägga 15 cm bra jord.
Farzan: [citat] Det finns en (omtvistad) uppfattning att syren blommar bättre om man putsar bort de vissnande blomställningarna efter blomningen - det är kanske den du tänker på? Annars är det väl så med syren som med en hel del andra vedväxter, att den går att beskära under sensommar/tidig höst också, men man får kraftigast nytillväxt om man beskär den på vårvintern och därför är
Farzan: Jag tror visst att det kan lyckas. Att trädet är litet ökar chansen. Bästa tiden borde vara nu. Gräv upp så stor jordklump du kan - som vid alla busk- och trädflyttar - och stödvattna mycket efteråt, för körsbärsträd är törstiga. Det är väl litet omtvistat om körsbärsträd ska planteringsbeskäras eller inte men i det här fallet tror jag att det kan vara befogat att reducera
yonna: I vilken ordning kan väl kvitta. Fruktträd bör sättas till hösten såvida du inte bor väldigt långt norrut. Du sparar en säsong på att få ner trädet i år. Däremot bör den kommande gräsmatteytan vara rejält avjämnad och det blir naturligtvis lättare om inga träd är ivägen. Ett nysatt fruktträd bör ha en kvadratmeter öppen jord runt stammen de första 4-5 åren.
yonna: Töm den, rengör den (vatten) och börja om. Har den stått länge bör det väl vara ganska bra jord i den. Låna en bok på biblioteket om just varmkompostering - eller läs på nätet - det är ganska trevligt att läsa sig till information i en bok ;). En knapphändig snabbeskrivning här i forumet tycker jag lätt blir fel. Lite testande ingår i att få en varmkompost att funka bra. Om
Thomas_I: Ok tack för synpunkter vad det gäller internet/plantskolor. Skall kanske kolla med den vi hade hjälp av att beskära äppelträden i våras om han har häckplantor.
Benny_o_Lina: [citat] Japps. Ett Tyr. Håller just på med målning för fullt.
alacs: Nu är det gjort! Den kaprifolen var inte omhändertagen på läääänge, det märktes! Åkte ned ända till 15 cm. Om den inte tar sig i vår är det inte världens undergång - vi var tvunga att kapa så mycket för den var inlindad i andra växter, i planket den växte mot och i sig själv. Ett enda stort ormbo. När vi ändå var i farten tog vi klätterhortensian också. Stammen hade helt
Mats: Generellt sätt ganska lite. Det har varit uppe tidigare och kontentan där brukar vara att åkklippare är lite för små för att vara bra plogar. Kan den bära en slunga däremot så kan det vara en bra ide
Ayla: Tackar för svaren. Men detta är en snabbväxande ros (vet inte vilken sort)och jag tror den skulle behöva en rejäl nerklippning för den är väldigt yvig och spretig, tror att dom som bott här förut bara klippt av grenarna lite här och var där dom varit ivägen.
Lindhardsen: Då är den installerat 8-) Jobbar som f.. den lille rakare! Men jag tycker att den låter väldigt "mycket" i förhållande till de G2 som jag har upplevd live tidigare. Vad säger ni som har G1'an - upplever ni också ljudnivån som hög, eller har jag fått tak på ett dåligt ex? /J
Mats: Ställer in mig i ledet. Alternativen är 1 och 3. Har du någorlunda hyffsad lutning så går det inte att göra allt två någorlunda snyggt om du inte lägger en mur eller dylkt under. Och alt 1 är inte snyggt vid större lutningar heller och iom det var det bara ett alternativ kvar
Mats: Det första rådet är också det bekvämaste. Ta det lugnt och ge gräset mera tid. Det kan vara för hårt packat men gräs brukar kunna ta sig igenom det också. Det äter ju asfalt tex. Gödsla mer skulle jag inte göra nu. Riksen är att det blir för mycket gödsel för det unga gräset
FamiljenB: Hej! Jag har nu börjat beskära två träd väldigt sparsamt och ett annat som jag har "dublett" av gick jag rätt hårt på vattskotten. Det ska bli spännande att se hur de ter sig nästa år och jämföra dem med varandra. Jag har även pratat lite med våran granne och fått fram att för några år sedan (rätt många?) gick man rätt hårt åt på träden och beskar dem kraftigt. Vidare