Hej

Får man bryta in i diskussionen med en fråga angående murgröna. Jag har nämligen en trist slänt som jag har tänkt täcka med murgröna och min fråga är bör man klippa ner murgrönan för att få den att bli lite bredare och inte bara växa på längden? Har försökt att läsa på i ämnet men inte hittat något bra svar på detta. Hur gör ni som har satt murgröna beskär ni den och i såfall när på året?
Annars tyckte jag att förslaget med klätterhortensia lät väldigt vackert.

SATI

Du behöver inte klippa av murgrönerankorna utan helt sonika lägga lite jord här och var på grenarna (en sten funkar också bra) så utvecklas rötter och du förtätar sluttningen.

Slingrar sig klematisen och klätterhortensian så det blir blommor lite här och där eller ska man binda upp dem på något sätt??

Härliga tips! Tack alla och fortsätt gärna. Det blir väl akuellt att plantera först i vår kan jag tro.

::)/U-B

"Slingrar sig klematisen och klätterhortensian så det blir blommor lite här och där eller ska man binda upp dem på något sätt??"

Klätterhortensian växer inte så snabbt som klematis men det finns ju sekatör. De flesta klematissorter fungerar bra utom alpklematis som får åtskilliga meter långa rankor. Jag använder mig av småblommiga sorter typ fusca (ca 1,2 m) som har små blå ludna klockor och fantastiska mässingsfärgade fröställningar på hösten. Det går att slå ner en stör eller något annat för dem att klättra på om man vill men annars letar de sig fram själva. Det går att blanda sorter med olika blomningstid och färg.
Klätterhortensian finns även i en rödbladig och en småbladig form men jag vet inte om alla plantskolor har dem.
Tänk på att plantera med minst 0,5 meter mellan plantorna och sedann styra rankorna dit man vill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.