Har samma sort och fick veta av min dansk släkt att det är Mirabeller men vet ej om det är samma namn på svenska. Dom är inte så goda att äta direkt - mycket kött och lite saft men skinnet är tunn och kärnor lösnar lätt.
Om du inte provat att göra sylt av dom än så kommer du att bli mycket positivt förvånad hur gott den är ... mycket fruktkött, smakar lite exotiskt och har fin gyllene färg
. Spara inte på socker i sylten
.
Mitt trä gav inget i år och sylten är slut så jag hoppas det blir skörd nästa år. När träet ger frukt så finns det hinkvis av dom .... brukar byta syltburkar med släkt och bekanta för att få större smakvariationer i skafferiet
Nästan avundsjuk när jag ser dina mirabeller
gaia
Om du inte provat att göra sylt av dom än så kommer du att bli mycket positivt förvånad hur gott den är ... mycket fruktkött, smakar lite exotiskt och har fin gyllene färg
Mitt trä gav inget i år och sylten är slut så jag hoppas det blir skörd nästa år. När träet ger frukt så finns det hinkvis av dom .... brukar byta syltburkar med släkt och bekanta för att få större smakvariationer i skafferiet
Nästan avundsjuk när jag ser dina mirabeller
gaia
Tack Gaia,vi som trott att det var nån form av körsbär,vi har aldrig hört talas om mirabeller.Både frugan och jag hade med bär till våra jobb och ingen där visste vad det kunde vara,de hade aldrig sett såna så det var med lite försiktighet de smakade till en början.I år blommade trädet väldigt mkt så det blev många bär,eller frukter kanske är den rätta benämningen.Tack för tipset med sylten,det ska vi komma ihåg.Det är många som frågat vad det är för träd,det är snyggt när det blommar så mkt som det gjorde i år,den äldre mannen vi köpte huset av sa att det var krikon och det verkar som mirabeller hör till samma släkte efter lite googlande. Tack.

Prunus domestica - alias "Krikon", som man säger på denna sida Sundet...
Klicka här för att svara