Som motvikt till allt elände  :'(som kan drabba oss odlare vill jag veta vad ni har som är vackrast i trädgården just nu. Här i zoon 4 kan det vara ett äventyr att odla de stora gräsen. De flesta år har jag en vassrugge vid garageväggen men nu blommar det från alla strån. Gräset får stå så här hela vintern och prassla i vinden. Det har ett rep runt sig för annars kommer jag inte fram och förbi.

• Miscantus_sinensis_Silberfeder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Miscanthus giganteus är detsamma som elefantgräs - en av varianterna till den som jag har. Det finns ett flertal olika namnsorter och de fröar inte av sig och dräller runt.
Egentligen så skall ett sådant här gräs stå som solitär för att göra sig bäst men vem har så mycket plats :(? Om man ställer det bakom andra växter tror jag att det blir tomt nertll. Plantan brer ut sig med tiden så plantera små ruggar och bered dig på att dela dem efter ca 4-5 år. Det bör stå rätt soligt för att hinna blomma men är inte det så viktigt kan den stå mrökare.
I min japanska hörna har jag en japansk lönn, en smalbladig Rhododendron, japansk solfjäderstall och en fylld blåsippa. Marken har jag täckt med 05-08 grus så finns där en japansk stenlykta på marken. Allt inom en kvadratmeter.

Man ska tänka på att inte klippa ner gräset på hösten - då kommer det fukt ner i rören och växten ruttnar och dör. Senvåren gäller för nerklippning - om man nu klipper den.

Det blir lätt en intressekonflikt när sköna växter och livliga barn skall samsas. Vår trädgård bestod under dessa år av ett äppelträd och fem vinbärsbuskar. Nu undrar barnen vart barnbarnen skall sparka boll?
Det där med växternas namn är inte lätt. Jag förlitar mig på Kultruväxtlexikon Natur och Kultur/förlag men namn ändras och etiketter kan vara lite modifierade ibland. Vi har ju vad vi gillar så det gäller att vara lite flexibel också.
Vad gäller städning på hösten så är det bara de växter som fröar för mycket som blir av med sina blomstänglar. Allt annat står till våren och klipps innan det gröna börjar komma. Det ger lite liv åt den vissna trädgården och det finns en hel del växter som även är vackra på vintern. Är det en nyckfull vår får det avklippta ligga kvar ett tag till.

• Clematis_fusca_med_frost.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.