Jo, du har visst rätt! Vid nyplantering eller omstart ska man köra på ganska hårt och då är tidig vår det bästa för första klippningen.Farzan skrev:Det beror väl på om häcken är "färdig" eller under uppbyggnad.
Rätta mig om jag har fel, Yonna eller nån, för jag är inte säker på om det här är allra bästa receptet...men...
Om häcken är under uppbyggnad, eller om man skär ner en gammal häck för att "starta om", så är det bra att göra det ganska tidigt på våren - när den är precis på väg att sätta igång - för det är då man får det bästa gensvaret i form av kraftig nytillväxt. En andra klippning (förutsatt att den växt så bra efter den första att man kan klippa rejält och ändå behålla c:a 20 cm över förra klippningen) kan det då bli läge för strax efter midsommar.
Liguster är annars en ganska oöm häckplanta.
Hos Wallströms utanför Skivarp kan du köpa olika storlekar av vintergrön liguster, antingen solitärplantor eller häckplantor, solitärplantor är mer buskliknande men kan formas som häck och behövde inte klippas ner något nämnvärt från början + det räckte med 2 per löpmeter när vi köpte 1,5 meter höga med ordentlig klump.saturnus skrev:
Dessa kostade 150:- + moms per styck, detta var för 1 år sedan men bara att ringa dom och fråga.
http://www.wallstromsplant.com/
Jag har också köpt 120-140 cm (?) höga ligusterplantor för 150:- st inkl moms hos Wallströms. Men jag kommer inte att sätta dem som häck. Tycker personligen att en ligusterhäck blir snyggast med rena häckplantor som man klipper ner rejält säsongen efter planteringen. Jag har tidigare försökt sätta häck med större plantor men det slutade med att jag skar ner även de större plantorna till 30 cm. Visserligen kommer sådana igång väldigt snabbt eftersom rotsystemet är välutvecklat men vill man på sikt ha en riktigt snygg häck är inte den mycket höga extrakostnaden för större plantor ekonomiskt försvarbar.
Samtidigt måste jag erkänna att en häck som står i jättestor trädgård - kanske mot skog eller dyl - inte behöver ha så mycket finlir som en häck i liten trädgård mot tex gata.
Samtidigt måste jag erkänna att en häck som står i jättestor trädgård - kanske mot skog eller dyl - inte behöver ha så mycket finlir som en häck i liten trädgård mot tex gata.
Klicka här för att svara