3 121 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Ansa lön ale.
I området jag bor är det en fin lön ale längs med flera av gatorna som nu börjar bli lite för stora. De skymmer belysning och sol för vissa tomtägare så de skulle behövas klippas ner lite. För något år sedan fick komunen los lite pengar och skulle gallra ur vissa träd. Blev väldig förvånad när detta slutade med att dessa träd som skulle gallras ut kapades ner helt. Frågade runt lite på villa föreningens årsmöte och tydligen enligt komunen går det inte att bara klippa ner dessa lönnar utan det som görs är att kapa dem helt och ev plantera nytt.
Tål inte lönnen att klippas? De som står brevid min tomt syns det tydligt att någon gång i tiden är de ganska hårt klippta. Är detta med att inte klippa lön något nytt eller är det bara komunen som använder det som skäl för att det är billigare att ta ner dem helt?
Tål inte lönnen att klippas? De som står brevid min tomt syns det tydligt att någon gång i tiden är de ganska hårt klippta. Är detta med att inte klippa lön något nytt eller är det bara komunen som använder det som skäl för att det är billigare att ta ner dem helt?
Det går visst att hamla lönn men det måste ske organiserat och med jämna intervall 2-4 beroende på trädens skick. Därför har komuner ofta problem med att hamla träd. Ibland har dom inte pengar en period och då förväxer sig träden. Sedan kommer de ut med motorsåg och stympar dem vilket leder till sjukdomsangrepp och skador på träden. Bättre ta ner dem om pengar finns för återplantering av mindre träd.
plexi
plexi
Tackar för svaren. Låter mest som att komunen säger på detta vis för att slippa problemen en massa år framåt. Själv tycker jag det är jätte synd att ta ner en fin fullvuxen ale och sätta klena träd som inte alls ger ale känsla än på säkert 10-20 år. Men då den på vissa ställen är aldeles för tät och stor i kronorna så att gatubelysningen inte når ner till gatan förstår jag ju problemet. Någon som kan hänvisa till en text på nätet från typ en arborist som skriver att detta går så man kan sticka upp under näsan på dessa som säger att detta inte går??
Även om det går, blir underhållskostnaden för kommunen ofta alltför stor och därför byter man helt enkelt ut allén mot trädsort som inte kräver underhåll - precis som nämnts tidigare i tråden. Jag tror inte det räcker med att trycka upp ett arboristförslag i nosen på kommunen ... det är pengar som styr och dessutom har - åtminstone de större - kommunerna troligen tilllgång till just expertis.
Då detta är i södra Stockholm så är jag säker på att de har kunnigt folk men villa föreningen litar blint på dem när de säger att det bara är att kapa ner dem som funkar. Och då det går stora avloppstrummor längs med gatan så är de inte pigga på att sätta nya träd heller vilket gör att gatan från att vara en fin ale blir en tråkig vanlig väg. Då jag är säker på att dessa träd har blivit ansade förr om åren så måste det ju gå. Förståelse för att man vill ha bort dem har jag då det blir riktigt mörkt nu fram tills alla löven ramlat av och vissa trädgårdar har oxå mycke skugga av dessa på sommaren. Men att hålla dem nere istället för att kapa ner dem och inte få något nytt känns trist.
Klicka här för att svara