Är det någon här på forumet som vet var man kan få tag i en spegelkula. En spegelkula är en trädgårdsprydnad som var vanlig i finare trädgårdar runt sekelskiftet. På ett fotografi av vårt hus finns en sådan kula. Den är stor som en handboll (tror jag) och sitter på en ca 1,5 meter hög pedistal/kolonn av trä.

Jag skulle tro att den var tillverkad i plåt och kromad eller försilvrad. Den kan också varit av glas.

Någon som sett något liknande någonstans?

De finns fortfarande men jag vet inte vem som säljer dem :'(
När jag Googlade på spegelkula hittade jag bl a följande länkar
http://runeberg.org/nfbq/0078.html (lyster ska du titta på)
och denna
http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se/ (scrolla ner till Här är gudagott att vara! 2/9)
Hon hade varit på trädgårdsmässan i Taxinge och köpt en spegelkula på pinne. Du kanske kan kommentera i bloggen och fråga vem som sålde dem? :-[
Hittade också ett foto taget på Skansen http://www.ruben.se/foto/index.asp?PhotoPhotoId=65

:)     Jättetack morsan!      :)

Jag har kommenterat bloggen du tipsade om och hoppas på napp där. Snygg bild på spegelkulan från Skansen! Jag har aldrig sett någon i verkligheten och inte ens på färgfoto.

Tack igen!

På Åkarpsallväxtcenter hade de två spegelkulor av glas färgat, de kostar då de är handblåsta och färgade innuti med ädla metaller. Typ 1500 kr tror jag. Kul att ha i en gammeldags trädgård.

mvh plexi

Många tack, plexi!

Spegelkulejakten närmar sig en lösning tror jag...

...på bara ett dygn för att jag hittade detta forum.

Underbart!

Mailade just till Åkarps Allväxtcenter för att få lite ytterligare info om kulorna.

Lägg gärna ut uppgifterna du får här så att vi får ta del av dem.

Jag har själv haft funderingar på att skaffa en sån kula, någongång när trädgården är mer iordning.

/EB

Jag lovar!

Har ännu inte fått svar.

Fortfarande utan svar :(
Jag får ringa imorgon istället.

Jag var där igår. De hade två stycken av en samma sort. De kostade 480, lite mindre än jag trodde. De är lite drygt 20 cm i diameter och inte helt släta utan aningens vågiga i en vriden spiral… ( fattar nån? :) ) lätt guldaktiga i tonen (Troligen färgade med silver på insidan och glaset i sig har en liten gyllene ton.)

mvh plexi

Synd att de är färgade. Jag ska ringa och fråga om de finns i ofärgat, släta osv.

Tack igen Plexi!

Pratade med butiken idag. Butiksanställd skulle undersöka om spegelkulan finns silverfärgad och slät. Jag ska ringa åter på måndag em.

Han hade läst mitt mail men men hade inte tillräckliga datorkunskaper för att svara på det.  :)

Jakten över!  :D

Pratade med Åkarps Allväxtceter idag. Han jag pratade med satt i samtal med en leverantör av bl a "Spegelkulor" just när jag ringde!

Åkarps kommer att ta hem spegelkulor från denna leverantör. De finns tydligen i två storlekar och den jag ska ha är ca 20-25 cm i diameter, helt slät och silverfärgad. Priset kommer att hamna på ca 200 kr.

Leverans till våren.

Jag kastar in en blänkare här när jag fått min kula. Tänkte på dig EB om du också ville ha en...

Det går ju att ringa Åkarps och förbeställa om man är sugen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.