Hej!
Hoppas innerligt på hjälp, synpunkter och tips angående vårt växthusbygge.
På vår tomt finns en gammal betongplatta där det för ca 10 år sedan låg ett gammalt uthus. Plattan är ca 15-20 kvm och har många sprickor på ytan - det går att lossa stora "kakor". Under sprickorna verkar plattan vara hel vad vi kan se. Det är okänt hur länge plattan varit sprucken (om den blivit det av alla år ute i väder och vind utan att ha uthus ovanpå eller om den spruckit redan innan huset revs...) Vi vet inte hur djup plattan är. Vår förhoppning är att kunna bygga växthuset ovanpå denna betongplatta och då hade vi tänkt göra följande:
1. Ta bort alla lösa "betongkakor" från ytan.
2. Bygga en ca 15 cm hög kant av jord runt den befintliga betongplattan.
3. Fylla på med makadam 8-16 över plattan, ca 10 cm tjockt lager (jordkanten runt är för att allt ska hållas på plats.
4. Bygga en träram runt hela plattan, ovanpå gruset.
5. Lägga på ett lager frigolit 10 cm ovanpå makadamlagret. inuti ramen, men lämna 25 cm runtom.
6. Gjuta en ny platta av betong, ca 10-15 cm tjock ovanpå frigoliten.
7. Mura med lecablock och sedan bygga växthuset på det.
Redan när vi lägger makadam ska vi dra in ett avloppsrör, det leds ut i ett dike strax intill.
Vad tror ni om denna idé? Tanken med makadam och frigolit är dels att det bör isolera lite bättre och dels att det förhoppningsvis absorberar eventuell rörelse från den befintliga plattan under. Kan/bör man göra på något annat sätt?
Tacksam för alla svar jag kan få!