Trädgård allmänt
Sweekvall: Hej! Vi tänkte bygga en låg mur som är ca: 44cm hög, två lager med betongmur. den ska vara ca: 4m lång. ungefär enligt ritning nedan, sätt uppifrån _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ I I I_ _ _ _ _ _ _ _ _ I Behöver man bärglagergrus och stenmjöl eller sättsten? eller hur ska man göra för bäst resultat. Tacksam för svar. Tobias E
sveaman: Du gjorde en rejäl sandlåda, djup så det räcker. Jag gjorde den bara 20 cm djup för jag köpte sanden i små säckar från Beijer så det var rätt tungt för bilen (och mig själv). Har man den grund så vill man nog ha en botten av något slag så att man inte börjar gräva ner till jorden och får jord i sanden. Vad gäller regnvatten så klippte jag till ett lock av presenning och satte
pette: primer=vidhäftare kan vara bra men vatten borde duga. har du tillgång till stenmjöl eller sand så är det smartaste att köpa cement, bygg, eller standard och blandar själv 1 del cement + 3 delar sand. cement kostar lika mycke som färdigblandad. mycket blanda blir det.. det kommer säkert gå en 7-8 säckar cement om du vill vara nogrann( kom inte ihåg hur långt ned stolparna skulle)
Fasting65: Cortenstål är beständigt, hållbart och dyrt. Men snyggt. Ring runt bland smidesfirmorna/plåtfirmor/stålgrossisterna/-detaljisterna i din närhet och fråga. Har de inte Cortenstål i lager tar de säkert gärna hem, men då får du nog köpa hela plåten (2-2,5 x 1 meter tror jag). Jag har sett flera som använda det. Nu har tydligen Bromma Stål (08-området) Cortenstål i lager. En kompis
AnnaBM: Yonna, tack för massor av bra råd och tips!! Precis som du säger (till slut:-) så vill vi inte ta bort all marginal mot cykelvägen som går längs tomten. Tror dessutom det blir rätt fint med några blommande marktäckare längst ut. Men 40 cms marginal (tänkte oss en cirka 60 cm bred häck, dvs. 30 cm på varje sida) känns ju som onödigt mycket. Det lutar åt att vi flyttar ut plantorna
pette: du hade inga bilder? men det ska va toklugnt, makadam funkar lika bra, har du kapillärbryt. material som mak så slipper du ju tjälskjutnin, o det e det viktigaste vid murbygge. enda anledning o ha drän rör e om du har så sur mark så det absolut måste ledas bort till dike ell dylikt för att det blir stående annars.
Farzan: Hm, du får det liksom att låta som en följd av bristande underhåll att päronträden är så höga. Det är det inte. Päronträd är stora, särskilt gråpäron som är den sort som man oftast träffar på i Sverige. Så vill du ha ett tremeters träd, så är det inte päron du vill ha. Antingen får du tänka om om storleken eller så får du ta bort och plantera något annat. Nedstympade
Sommartorparn: Tuvorna är inte kvickrot i alla fall. Kan vara besvärliga ändå. Allt detta hade varit lättare att riva bort lite tidigare på våren ....... Hur som helst. Du tröttar ut ogräset om du river bort så mycket du kan nu i början av sommaren. Vore ju synd om ogräset sög upp all den goda kogödslen....... Värst första året, sedan blir det bara bättre . Frösådda träd kan det vara en bra
Pesco: Rabatten lever i öken-klimat. Kan man leda bort regnvatten från stupröret till den? Vilken konstruktion har ni använt er av? Mellan rabatt och stuprör finns en gång...vill inte ha vatten rinnandes över den. Kan man göra rör? Blir det stopp? Översvämning? Förslag?
Pesco: Bauhaus kostar 200 pix för 1 meter. Jag behöver 7 m. Blir för dyrt!:S
it2huset: Verkar som ingen vet något bra ställe. Får väl ringa runt o kolla med byggfirmorna här i stan.
zingo: Köp myrr. Blanda upp med matolja så att det blir en gröt. Pensla runt öppningen där de kryper in. Om du tycker det är obehagligt att vara nära öppningen fäster du penseln på en pinne och penslar på avstånd. Olja istället för vatten gör att myrret sitter kvar längre och gör mer nytta. Getingarna som kommer i kontakt med det försöker förgäves tvätta bort det men lyckas inte,
anders71: tackar - här haglar förslagen, hur är det med braintrusten? skall man behöva byta forum? >:-) Var hos en dagis-kompis till en av ungarna. Vad tror ni om ett * vertikalt altangolv * Dräneringsplast modell icopal uppspikad utanpå * vävduksgrav * med 16-32grus eller 18-36 eller vad det nu heter däri. Jag är inte favorit av att gjuta. ?
AndersS: Kör på, det är inga konstigheter med dem. Plattor har jag inte varit med att tillverka däremot kantsten och precis som du säger blandade man i den sten man önskade i betongen, dansk/engelsk sjösten, marmor svart/vit, singel, etc, i ytan och avslutningsvis så spolades ytan ren efter vibrering.
iloveyou: har byggt nytt hus och sått gräsmatta ca 40 cm från husgrunden, intill ligger singelsten. ska göra stenrabatt längs hela huset, kan jag göra såhär? köpa antingen byasten eller någon kantsten (kanske är lättare att bara lägga ut byastenar som kant istället för att sätta fast kantsten som ska sitta rakt? vilket är billigast? ) gräva en liten bit ner i singlen, lägga ut
_chrille_: Jag köpte i förra veckan ett litet packet för 99:- på bauhaus =1235"]http://www.neudorff.se/index.php?id=1318&tx_ffndfproductcatalogue_pi1=1235 Fungerade grymt bra! Tog några min sen satt alla myror på rad i de där behållarna och mumsade i sig giftet. Ja de bär med sig det till sina polare som sen get det det till Hennes Majestät. Drottning. Det skulle ta några dagar men dagen efter
Forbo: Borra med ett 20mm borr så kan du fästa stolpskor (16mm oftast), fäst ett vattenpass på borrhammaren så det blir så rakt du kan. Använd sedan kemisk ankarmassa eller expanderbetong och gjutfast stolpskon i hålet. Det större hålet ger dig chans att räta upp stolpskon lite grand om du borrat något snett.
swedishakira: Jag har en liten damm i min trädgård som bara är 70cm djup. Nu är det ju så att har man en damm så måste man ju ha koi. Eftersom koi behöver mer än 80cm djupt så har jag grävt en damm till som är 120 djup, mellan dessa dammar har jag grävt en bäckfåra som skall anslutas till dammarna. Jag hade tänkt mig att man skulle gräva ner en bit rör på varrje sida och göra hål i dukarna
Matt23: OK, jag har inget emot att lägga fogsanden, men ville egentligen veta vilket mått man kan räkna med. Har en given yta, där 8 stenar precis får plats, och med 3mm fog mellan varje skulle det bli en del sågandes på varje rad. Men kan man lägga dem intill varandra, och ändå få fog, så är det nog precis det svaret som jag var ute efter. Tack! /Matt
Hubbe2: egentligen behövs inte röret, du kan ju fylla din lilla grop och stoppa i stolfästet där.
Jondy: Jag tycker det beror mycket på hur huset/tomten i övrigt ser ut, plattorna ska ju funka i sin miljö. Lägg gärna upp en bild på den tänkta gången. Plattor med sjösten (om du menar sådana jag tror du menar) är sköna att gå på eftersom stenarna är slipade. Sådana stenar finns massor på t ex Blocket!
snysop: Vi funderar på att sätta en "sitthöjdsstödmur" med byggtimmer. Vi har ett nybyggt hus och inte gjort iordning tomten ännu - vi har alltså ingen matjord. Marken består av sand och större sten och jag funderar på hur sjutton vi ska få ner armeringsjärn i marken utan att pricka in en sten. Undrar därför om man kan sätta geonät eller liknande istället? Vi kommer "luta" muren lite
mangew: Har en läckande vattenutkastare (tror det är FM mattson av äldre modell) som läcker vid utkastningen. Har ej demonterat och sett hur det ser ut men är det någon packning där som brukar kunna bytas eller är hela kranen kass och måste bytas? edit: den läcker bara då kranen är öppen.
mycke_nu: Håller med till 100%, men det kommer INTE att hindra Länsstyrelsen från att att polisanmäla dej. Det är dom skyldiga att göra. Ring dem först så du har ryggen fri. Är inte diket till nytta, så kommer väl ingen att klaga. Jag skulle gjort om det till ett täckdike, dvs lagt ner dräneringsrör för att leda rännilen från A till B och sedan fyllt igen. MEN, som sagt. Ring
yuphin: Skall byta ut mitt staket i stugan och har köpt några längder färdigt staket (tryckimpr trä). Undrar vilken typ av skruv som passar bäst när stolparna är av järn något som betyder att det väl måste bli skruv med mutter. För att dom inte skall synas för mycket måste det väl bli med försänkad huvud. Vad skall man annars tänka på, rostfria är väl ett måste misstänker jag.
joflopp: Ollonborrarnas larver, som annars är de som är duktiga på att förstöra en gräsmatta, är vita med bruna huvuden. Inget svar på vad larven ovan är, men vi har uteslutit en grupp av gräsmattemarodörer. :)