B
Man ska ju inte mata fiskarna i dammen när vattentemperaturen går under 8 grader. Men nu har det plötsligt blivit bra mycket varmare och vattnet håller nu strax över 10 grader. Fiskarna är aktiva och man undrar om man ska börja mata dem igen? Tacksam för upplysning.

har du växter och lite lagom skräpigt kommer fiskarna att hitta föda om de mot förmodan skulle bli hungriga. Jag har aldrig haft en guldfisk som svält ihjäl.

B
Låter bra, vill ju inte att stackarna ska vara utan mat om de nu behöver det. Tack.

Det enda du ska passa på är till våren innan växterna tagit sig i dammen. Då kommer alla möjliga djur och äter dina guldfiskar.

B
Jotack, har flera gånger haft en häger i dammen

P
Hej!
Jag förstår inte varför folk matar sina guldfiskar i dammen! Jag har haft guldfiskar i dammen i många år utan att mata dom. Dom äter ju mygglarver, flugor och andra insekter som ramlar ner. Mina fiskar stortrivs och växer sig stora och fina. Dessutom tror jag att om man matar, så förgiftas vattnet av mat som inte äts upp. MEN om man har riktigt stoa fiskar, som koi, så är det säkert en annan sak. Då kanske man måste mata, eftersom dom säkert kräver en hel del mat.

Jag vet varför folk matar sina guldfiskar. Folk tror på reklamen om alla viktiga ingridienser i köpematen. I akvarier är det tvärtom. Det bästa man kan ge fiskarna är mygglarver. men det är kul att mata fiskarna och få dom tama. Bara man inte matar för mycket så är det inget problem men som sagt i en skapligt stor damm med växter behövs ingen extra mat. Koi måste man mata om de har vuxit till sig.

Styrman skrev:
Det enda du ska passa på är till våren innan växterna tagit sig i dammen. Då kommer alla möjliga djur och äter dina guldfiskar.
Mina föräldrar har en snok som verkar bosatt sig i deras guldfiskdam...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.