Trädgård allmänt
John J: [citat] Visst är Alu mjukare men när den var korrigerar sönder efter 25-30 år så är det nog dags för ny rabatt i alla fall.
Farzan: Ja, den borde funka. Inte alla sorters markduk går bra; jag har själv erfarit att kraftigare rotogräs som t ex maskrosor kan växa igenom vissa sorters duk av typen geotextil. Men den där låter som att den borde funka-
GladaSnickaren: Hör med din lokala plåtslagaren om han inte kan fixa några One Of a Kind till dig...
Fasting65: Puts är mycket känsligare än betong. Tänk på att du tar på dej en hel del underhåll om du putsar. Puts är känsligt mot fukt. Målar du kommer det troligen bli fult mot marken efter några år. Putsen släpper gärna ifall det tränger in vatten från ovan. Du bör således lägga en avtäckning ovanpå muren.... osv osv. OM. Jag säger OM du ska putsa så måste du först lägga ett
lt1cobra: Hallå! Vi håller på att fixa tomten och funderar på att lägga marksten istället för trall... Jag funderar dock på hur man gör i framtiden när man blir pensionär och kanske vill bygga en utomhusdel. Kan man göra det på något bra sätt på marksten? Måste man isåfall förstärka den? Tips förslag och råd mottages tacksamt...
akhagen: Jag har staket i jordankare. Blålera dock. Står sisådär. Jag var smart nog att bygga vårt staket/plank lite sicksack (eller med fack om man så vill) vilket gör världens skillnad i sidostabilitet. ___---___---___ Om man byger ett staket som man befarar att ungarna tänker slänga sig över kan jag inte rekommendera jordankare.
Stew: Hejsan, Ska bygga en upphöjd (45cm hög) rabatt med byggtimmer. Det blir ganska många vinklar på rabatten och jag har lite problem med att komma fram till hur jag ska få till hörnen snyggt (som inte bara är 90 grader...) och få till en överlappning... Hur har ni gjort? Alla bilder och ideér skulle uppskattas! Mvh Stefan
TheGambler79: Hej, Håller på att återställa trådgården efter förra årets dränering, mycket jobb men skoj. Har nu kommit till anläggning av gångar i trädgården och har en fundering. Jag har grävt ur ca.20cm i förhållande till gräsmattan, tänkte ha 0-18 kross som slitlager. Nu undrar jag vad ni tror om att bara beställa hem 0-18 och fylla upp med eller kommer jag att behöva grövre material
jensreerslev: Om han med grävaren även lägger ut sättsanden och jämnar av så lägg stenen själv. Det är underarbetet som är viktigast fuskar ni där så blir det inte bra. Lägga ut sten är enkelt.
Marksten: Det är nog helt ritkigt med grått/svart men jag tror också att det kan funka med sand färgad sten.
OlaF: Kanske ska förtydliga... Staketet kring dammen är inte för att vi ska kunna släppa ut ungen själv i trädgården och ta en tupplur... Det är för att vinna en minut om hon plötsligt rusar dit. Tömma dammen är inte ett alternativ för den är naturlig med en källa som matar på 5-10 m3 per dygn. Skulle bli till att länspumpa dygnet runt alltså och vi skulle ha 100 kvadrat jättesankt
pellebk: Vad jag har förstått är det harpad åkerjord. Väldigt små glasbitar hade inte varit ett så stort problem (även om jag egentligen inte tycker det ok). Däremot glasbitar som är stora som en 5 krona, någon som är ca 5-7 cm lång och smal (skulle lätt kunna skära upp ett ordentligt sår och bryta av en spets en bit in i en fot eller motsvarande). Det blir nog att sortera gräsmattan för
cheetah1: Yes, fraktionen, dvs 0-3 mm eller 2-4 mm.
Marksten: Är det någon som har lagt i solcellslampor i garageuppfarten eller gångar. Jag söker ett billigare alternativ än dom jag har nu. Dom är kanonbra. man kan köra över dom med bil och dom finns i flera färger men dyra. Ca. 2000:- st
lgf02001: Vinrankan huvudbeskärs i december. Om du gör det nu kommer den att blöda och risken är att den dör. På sommaren kan du beskära och korta in de skott som växt ut under sommaren men de grenar som växte ut förra året får du vänta med att klippa i till vintern.
Draven: Kommer inte åt att "padda" närmast huset där jag tänkt lägga 3 rader med marksten runt. Har dräneringsgrus där nu, tänkte lägga stenen på detta eller ska jag lägga ett lager med sättsand innan också, vilken egenskap har denna sand ?
bjork_larsson: Här kommer en bild på hur den ser ut i dags läget... :cool:
Farzan: På vårt förra ställe hade vi en sån där slänt. Den var grässådd och jag byggde bort större delen av den för att den var jobbig att klippa och såg trist ut. Vad jag gjorde var att bygga en stödmur längst ned som tog upp en del av fallhöjden. Ovanför den hade jag en sluttande yta (dock med mycket lägre lutning än det hade varit) där jag hade buskar och blommor. Det var nog dock
Dr Pepper: Mha pallyft och träreglar baxades blocket på plats. Rekommenderas!
naresjo: Prova med Blocket som tid har nämnts, men prova även att ta ut lite mindre betalt mot att dom tar bort dem. Då slipper du det momentet...
Bjurran: Jag sliter ut en generation i taget och bjuder in min farmor på besök. Hon är glad över att få jobba och slita... =) För övrigt tar det inte så lång tid att kratta och motion är bra för kroppen
Wasa: Hej Om jag fattat beskrivningen rätt så borde det väl hamna på ca 500 kr / m. Men då är inte grävning eller plintning eller liknande med... bara material och arbete för att montera själva staketet. Varför de grova dimensionerna? mvh Wasa
Marlen Eskilsson: Har bara priser inklusive sten och då är det 700 kr per kvm för "vanlig sten" och 1000-1200 kr per kvm för smågatsten. 200 kr per kvm för bortforsling av gammal stenbeläggning. Flyttar denna tråd till trädgård allmänt där jag tror du får fler svar.