14 167 läst ·
9 svar
14k läst
9 svar
Materialåtgång för sprängstensmur?
Har efter mycket om och men bestämt mig för att bygga en stödmur av sprängsten som jag murar med betong. Är dock lite osäker på materialåtgången, jag har tänkt mig en ca 80cm hög mur och ca 25m lång myr. Kan man räkna med att 30% av murens volym kommer att bestå av betong, eller blir det mer? Någon som vet hur man bör räkna? :S
Hej Pette,
Tack för kommentaren. Orsaken till att jag vill mura är att det redan står en lägre stödmur på samma plats sen gammalt som är gjord med betong och jag har tänkt att höja tomten ytterligare, behöver därför bygga på den gamla muren. Det blir då en höjdskillnad på ca 1.1-1.2m som högst och då vi har småbarn så vill vi gärna sätta ett staket på toppen. Vår tomt består av sprängsten med ett tunt jordlager så jag hoppas att det dränerar bra, har även tänkt fylla med singel bakom muren för att försöka undvika att vatten samlas där.
Tack för kommentaren. Orsaken till att jag vill mura är att det redan står en lägre stödmur på samma plats sen gammalt som är gjord med betong och jag har tänkt att höja tomten ytterligare, behöver därför bygga på den gamla muren. Det blir då en höjdskillnad på ca 1.1-1.2m som högst och då vi har småbarn så vill vi gärna sätta ett staket på toppen. Vår tomt består av sprängsten med ett tunt jordlager så jag hoppas att det dränerar bra, har även tänkt fylla med singel bakom muren för att försöka undvika att vatten samlas där.
ok jag skulle nog iså fall proppa gamla stödmuren med järn lägga dränslang, o sedan bygga lager för lager. dvs jobba på hela muren samtidigt. använda massor o fylla mot succesivt hela tiden på baksidan för varje lager. Gärna med sten för å få dränerande verkan o bottna för å dryga ut. hur stort jobb vill du ha , vill du stödgjuta muren så att den inte rasar eller gjuta exakt allt . tycker inte att du ska gjuta allt då kommer den kalva om du inte e superseriös o gör jobbet med konstens alla regler. du har inte funderat på och mura me tegel eller lättbetong på gamla mur armera och putsa? eller förstår jag inte riktigt hur det ser ut
Hur du an gor skall du tanka pa att ha sa lite betong som mojligt, sa berakna atgangen som 100% sten. Da slipper du aka och kopa mer sprangsten nar du upptacker att du inte kan anvada alla bitar eller att du tvingas anvanda mer betong. Haller med foregande talar ocksa, det kommer att bli frostsprangningar om du inte ar mycket duktig pa att dranera. Iofs. ar det inte svart att fixa en frostsprangning men det ar ju trist. I mojligast man ar det best att "kallmura", dvs. bara stapla stenarna pa varandra. Det finns flera bra filmer pa Youtube som visar hur man gor med bada metoderna. Lycka till och posta bilder!!!
Tack för tipsen!
Idag har jag tänkt starta med grävningen samt "grunden". Har hyrt en minigrävare som jag skall gräva så djupt som möjligt med (hela tomten består av gammal sprängsten). Sedan tänkte jag lägga mackadam 16-32, med en dräneringslang i bakkant och därefter padda alltihopa. Tror att det är ungeför så långt jag hinner i helgen.
Idag har jag tänkt starta med grävningen samt "grunden". Har hyrt en minigrävare som jag skall gräva så djupt som möjligt med (hela tomten består av gammal sprängsten). Sedan tänkte jag lägga mackadam 16-32, med en dräneringslang i bakkant och därefter padda alltihopa. Tror att det är ungeför så långt jag hinner i helgen.
Återkommer med en bild senare idag, men den när hust byggdes så fanns det små nivåskillnader i tomten och de byggde en lägre stödmur. Det är denna mur som jag vill bygga på så att den blir högre.pette skrev:ok jag skulle nog iså fall proppa gamla stödmuren med järn lägga dränslang, o sedan bygga lager för lager. dvs jobba på hela muren samtidigt. använda massor o fylla mot succesivt hela tiden på baksidan för varje lager. Gärna med sten för å få dränerande verkan o bottna för å dryga ut. hur stort jobb vill du ha , vill du stödgjuta muren så att den inte rasar eller gjuta exakt allt . tycker inte att du ska gjuta allt då kommer den kalva om du inte e superseriös o gör jobbet med konstens alla regler. du har inte funderat på och mura me tegel eller lättbetong på gamla mur armera och putsa? eller förstår jag inte riktigt hur det ser ut
När du sägger proppa, menar du att jag ska borra ner korta bitar armering som jag murar fast i den nya muren för att förhindra att det glider?
alltså borra ner armeringsjärn som sedan gjuts in. allt beror ju på hur s eriös den uren är... gör så här gjut bara där du behöver för å få muren stabil. finns en variant oxå med sluring dvs vällingkonsistens på betong som hälls ner med jämna mellanrum. jag rekomenderar egentligen kallmur med viss gjutnng för å få den stabil, du kan altid gjuta lockstenarna så att muren går att gå på, o du kan proppa räcket i den. försök få betongen försänkt o osynlig. gjuter du hela muren e det ett helt annat jobb o du måste vara väldigt nogrann me underarbete o bakfyllning för att muren ska se schysst ut om 10 år, men jag har byggt murar där jag probbatbef betong me järn satt najat vertikala järn , geonät funkar bra o använda )gjutit stenarna och hela tiden återfyllt bakom, använd , fulsten, till drän bakom . 
Har nu grävt en grund för muren, jag grävde mellan 60 och 80cm djupt och ca 1 m brett. La markduk och ovan på det mackadam (ca 20 cm) som jag sedan vibbade.
Är lite orolig för att muren inte kommer att bli tillräckligt stadig om jag inte gjuter, men det kanske det inte blir?
Är lite orolig för att muren inte kommer att bli tillräckligt stadig om jag inte gjuter, men det kanske det inte blir?
har du bra sten?... börja med botten, hela muren samtidigt.störst sten först och tumma inte på att nedsidan måste ligga stabilt.får du inte till det helt kan du använda bruk, botten e viktigast o får du den stabil o att bygga så mycket som möjligt.men som sagt de e inte kul om det rasar hela vägen ner.... svårt att säga så här vad som funkar bäst, stenen gör så mycket. fina kantiga stora stenar som bygger mycket styr helt hur högt du kan bygga o hur stabilt det blir. min sprängstensmur som jag har på tomten byggde jag när jag dränerade om, på osatt mark och i ochmed att det är en kallmur tål den rörelser i marken på ett annat sätt en en mur helt bakgjuten. Jag har haft något litet ras och så fort sättningarna efter dräneringen är klar o nåt rasar så bakgjuter jag för varje ras så jag slipper göra om det samtidigt som det fortfarnade är en kallmur i och med att muren är dränerande och tål sättning.....har du nåra bilder på sten o schakt.
om jag vor dej skulle jag prova på en liten del o se hur staplingen går...
om jag vor dej skulle jag prova på en liten del o se hur staplingen går...
Klicka här för att svara