Hej!
Vi har köpt begagnade järngrindar som såldes utan grindstolpar. Allra helst skulle vi vilja ha natursten, men detta blir för dyrt. Alternativ två är om man skulle kunna gjuta grindstolpar - någon som gjort detta? Hur såg konstruktionen ut? Vad använde ni för material? Var hittar man lämpliga beslag till "gångjärnen"? Tacksam för alla tips!

• Gilla
ErikMV
  • Laddar…
köpte som er grindar på blocket, o lyckades också hitta 2 granitstolpar begagnade för en tusenlapp. åkte o letade gångjärn, grinddubb eller vad de heter o var på vippen att kontakta smed innan jag hittade på bauhaus som funkade, jag var tvungen att sätta hylsa invändigt för att inte glappet skulle bli för stort.. formen till betongstolpar borde inte va problem me lite formplyfa och några reglar, men jag skullle nog satsa på sten

Jag gjorde två grindstolpar för ett par år sedan, det gick bra men visst det tog lite tid att snickra ihop formen.
Den gjorde jag av plyfa, och sedan reglade jag enligt bif länk #12, dock så gjöt jag stolparna liggande. Så jag hade en långsida öppen.
För att sedan göra det lite extra jäkligt så fick jag tag i en bit modell större avloppsrör som jag delade till formen av ett "C".
Som jag ersatte en av de plana kortändarna med.
Därefter så var det bara att stoppa ner lite armeringsjärn och fylla upp samt låta det brinna i lämplig takt.
När detta var klart, kommer man till det skojiga momentet att få dem på plats...
Suck, dom väger ju inte 40 kg precis... Men nu står dom där och jag är så nöjd!!!

När det gäller att få fast beslag till grinden, går det att gjuta in fasta konoler direkt, kan dock vara lite svårt att rikta med dem. Om inte detta forum har någon fiffig lösning åt dig, så kanske en mekanisk verksta kan hjälpa dig.

Lycka till!!

Tack för svar! Jag har kikat efter beg stenstolpar utan att hitta några inom rimligt avstånd. Kruxet med dem blir ju också att a) få dem på plats och b) få beslagen på plats.

Min tanke var att gjuta på plats och på så vis slippa baxandet, men det ställer förstås högre krav på gjutformen...

Det tredje alternativet är grindstolpar av trä, men det passar en järngrind illa - både estetiskt och vad gäller hållfasthet, eller...?

Prolemet är mest å få upp de på flaket att sedan tippa av de vid hålen o böka upp de är inte så bökigt ändå. dubbarna som grinden sitter på borrar du ju bara hål i stenen för o sätter fast med kemankare. glöm trä det blir inge snyggt o oenhetligt....

Hm. Nej, trä undviker jag om det går..! Kemankare, vad är det? Var hittar man folk som borrar i sten?

kemankare e 2komponentslimmassa som härdar jättesnabbt o blir hårt som betong på nån minut . En vanlig slagborr kan du säkert låna av grannen. vad kan behövas en 14 mm borr kanske max, de ska inte va problem, infästning i ev. betongstolpe gör du ju likadant nog för attdet e mer lättborrat, om du inte hade tänkt gjuta in grinddubb direkt vilket jag tror e bökigare med mått o riktning mm.. som sagt kolla gångjärnsdubb på bauhaus o se hur de ser ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.