6 280 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Boktips trädgård
Jag har alltid varit intresserad av trädgårdar, men inser som nybliven husägare att jag inte vet jättemycket om vad man ska göra med sin trädgård. Jag gissar att det finns en hel del människor här som har varit i samma situation och undrar sådeles: har ni några bra boktips? Någon bok ni inte klarat er utan? Någon bok som gett er mod att våga er på saker ni inte vågat annars? Snälla hjälp!
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Det bästa är att börja med dom tjockare luntorna med lite av varje i. Karin Berglunds Din trädgård är bra, Allt om trädgård och vår trädgårdsbok är andra som är bra. sedan kan man köpa specialböcker när man intresserar sig för vissa grejer, men i dom böckerna jag nämnt står allt från hur man lägger sten till vilka växter man skall välja och hur man designar sin trädgård.
Låna högvis på biblioteket och köp det du gillar och använder mest!
Den enda boken jag äger (i trädgårdsväg alltså) heter något i stil med "lättaste vägen till en lättskött trädgård" av normannen Tor Smaaland. Jag kan för lite om grönt för att kunna säga att den är bra, men jag gillar den!
Den enda boken jag äger (i trädgårdsväg alltså) heter något i stil med "lättaste vägen till en lättskött trädgård" av normannen Tor Smaaland. Jag kan för lite om grönt för att kunna säga att den är bra, men jag gillar den!
Mitt bästa tips är att undvika de översatta böckerna. Det finns många tjocka, billiga böcker med underbara bilder men de är oftast inte fullt anpassade till svenska förhållanden. . Tro mig, jag har en hyllmeter trädgårdsliteratur och de bästa är bl.a. från Liber eller Ica förlag. Undantaget för min del var den bibeltjocka botanica som innehåller allt från kaktusar till edelveisKarin Berglund är en av de bättre. Jag håller helt med Melkenberg.
Jag tycker att du ska läsa Livet i solen av Peter Englander. Jag är säker på att du får inspiration att fortsätta leta bland litteratur som handar om trädgård. Livet i solen handlar enbart om att skapa en medelhavskänsla i trädgården och den är fantastisk att läsa från pärm till pärm.
Tack allihop! Jag har fått tag på "Vår trädgårdsbok" av Christel Kvant och Inger Palmstierna och tycker hittills att den innehåller en hel del bra och matnyttigt. Jag är säker på att jag kommer att hitta en hel massa andra bra böcker med tiden! Och jag tänker självklart börja med boktipsen jag fått här!
Refugium, säger jag. Det är en rätt annorlunda trädgårdsbok som inte direkt är en instruktionsbok. Mer en skönlitterär/dokumentär bok om en en pensionerad trädgårsmästare och hans kolonilott på Södermalm, Stockholm.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/mannen-som-finner-frid-i-tradgarden_1374003.svd
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/mannen-som-finner-frid-i-tradgarden_1374003.svd
Redigerat:
Klicka här för att svara