Testade att muta upp en liten stödmur i helgen av överblivna gatstenar (lite större modell ~15*15*20). Har aldrig murat förut, men jag hittade en påse mur och putsbruk B som skulle passa till lättklinkerblock så jag tyckte att det borde funka här också (som sagt, det är bara ett test, skall bygga en störrre mur om ett par år, men vill se hur mycket marken rör sig först.

Problemet är att nu efter 4 dagar är bruket torrt, men så sprött att jag enkelt kan smula sönder det till sand med fingrarna.
Vad har jag gjort för fel? Gammalt bruk? Otillräcklig blandning? (körde med borrmaskin och färgvisp i spann några minuter)

Kan vara lite olika orsaker, om det var en gammal öppnad säck kan det ha gått fukt i den. Du kanske hade lite för mycket vatten i blandningen. Förvattnade du gatstenen innan du murade och eftervattnade du muren i tre dagar efteråt?

Helioz skrev:
Kan vara lite olika orsaker, om det var en gammal öppnad säck kan det ha gått fukt i den. Du kanske hade lite för mycket vatten i blandningen. Förvattnade du gatstenen innan du murade och eftervattnade du muren i tre dagar efteråt?
Tack för svaret!

Säcken var öppnad och har legat i en ej uppvärmd bod minst ett år (låg kvar sedan förra ägaren). Lite småklumpar var det i den (som självklart löstes när jag blandade).

Jag förvattnade och eftervattnade inte. Måste man det?

Kan hända att jag hade för mycket vatten också, Hur vet man vad som är lagom? Tyckte det kändes som en bra konsistens, och hade inga problem med att det som trycktes ut i springorna ville rinna ner.

Lagom är vattenmängden som står på säcken, vanligtvis 4 liter per 25 kg torrbruk för Mur- och Putsbruk B.

Har du varken för- eller eftervattnat och muren stått i solsken så har du svaret där. Vattningen är kritisk för slutresultatet, det är många som missar det.

Förvattnar du inte kommer stenen att dra åt sig all fukt från bruket innan det hinner härda och kvar blir ju då bara bruket..
Själv brukar jag bara ta vattenslangen med spridarmunstycke på.. vattna stenen och vänta en liten stund och sen mura.. är det varmt ute så det torkar snabbt så har jag en hink med vatten och en stoor pensel och penslar stenen med vatten lite då o då efter hand..

Har du möjlighet så kan du täcka över det du murat med en presenning så torkar inte solen upp det så snabbt och det bibehåller en del fukt under..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.