Hej,

Köpte U-jord till mina krukplanteringar idag. När jag kom hem upptäckte jag att det fanns en datumstämpling på dem 20100114. Vad innebär det? Är det bäst före datum på jord eller hur skall detta datum tolkas?

Troligtvis datum på när jorden är packad i säckarna.

Hitta denna text i ett inlägg på ett annat forum (allt om trädgård):

"Om hållbarhet på påsjord Frågan om bäst-före-datum på planteringsjord kom upp för et par dagar sedan och jag har funderat på vad som händer med jord på sikt och varför det inte börjar typ mögla eller svampa i den fuktiga miljön. Hasselfors svarade så här bl a om jorden är värmebehandlad från början: "Nej, jorden är inte steriliserad. Ingen jord som säljs i påse är steriliserad i Sverige idag. Normalt behövs inte det eftersom de flesta jordar är torvbaserade och torven är fri från skadegörare. Hur mycket som händer med jord när den lagras beror på vattenhalten och temperaturen, är jorden fuktig sker en nedbrytning både av det organiska materialet i jorden och den näring som finns i jorden. Ofta försvinner kvävet från jorden men det kan man kompensera genom att gödsla upp jorden igen när den ska användas. Nedbrytningen gör också att strukturen på jordne förändras, den blir tätare med mer finpartiklar. Snabbast går nedbrytningen vid 20-25 grader och fukt mellan 60- 80%. För näringens skull menar man att det inte är bra att lagra jorden mer än 3 månader vid 20 grader. Vilket gödselmedel som använts spelar också in för lagringsdugligheten - ofta blir naturgödslade jordar bara bättre om de lagras ett par månader innan använding. Vid låg temperatur går jord att lagra mycket längre, därför finns det inget bäst -före -datum. Torkar jorden stannar nedbrytningen av. Då kan den förvaras väldigt länge. Men det kan vara svårt att vattna upp jorden igen om den torkat för mycket. Om en jordpåse legat väldigt länge skulle jag kanske inte använda den till krukor och sådder och känsliga växter utan ta den som jordförbättring, dvs blanda upp den ute med befintlig jord. Räkna inte med att näringsinnehållet är det som anges på påsen, komplettera med gödsel."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.