Har precis satt upp staket, av tryckt virke. Hur ska detta behandlas på bästa sätt? På trallen har vi alltid kört med såpa, funkar det lika bra på staket?

Vad har ni andra behandlat med.

Falu röd eller svart absolut inte nån oljealkyd variant för min del. Vitt- kanske kalkfärg efter ett par år. Ett staket är mycket utsatt för väder och vind, visst det kan va fint ett antal år men sen när det börjar flagna då är det inte så kul. Hade en gång ett staket med bara stolparna vitmålade i oljealkyd -akrylat historia längden på staketet ca 250 m lät det förfalla totalt sedan slet jag bort det, byggde nytt och målade i falu rött ser fortfarande nytt ut.

Naturligtvis beroende på smak men olja+tjära blir ju rätt tåligt

Skulle nog kunna tänka mig att ha det naturligt grått. Men någon form av behandling behövs väl ändå :| För det går väl inte att slippa helt och hållet:P

Kanske järnvitrol men efter ett par år vet inte om detta funkar på tryckat virke.Stryka på en gång -klart googla o kolla lite.

Meningen med tryckt virke är väl att man ska slippa behandla...
Om man vill måla staketet hade jag inte valt tryckat...

Kolla Siio träimpregnering. Har en kompis som har det på sitt soldäck och staket. Riktigt snyggt och ska hålla ca 8 år. Funkar kanon på tryckt. När jag byter mitt trädäck blir det siio på det.

Freddy_kruger skrev:
Meningen med tryckt virke är väl att man ska slippa behandla...
Om man vill måla staketet hade jag inte valt tryckat...
Måla tänker jag inte göra, tänker göra så lite som möjligt med det d^_^b kommer nog endast att behandla kapsnitten med olja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.