15 131 läst ·
11 svar
15k läst
11 svar
Var köper man fina klassiska staket?
Vi ska sätta nytt staket, gärna ett klassiskt vitt med smala spjälor. Det ska passa till vårt 20-tals hus. På det stora byggvaruhusen (har kollat byggmax och coop bygg) finns bara en enda modell, tryckimpregnerat och ganska tråkigt staket.
Är det någon som har tips på andra leverantörer av klassiska staket?
Är det någon som har tips på andra leverantörer av klassiska staket?
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Är det inte bättre att anlita en snickare/bygga själv precis som man vill ha det? Det gjorde vi.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag har aldrig kommit i kontakt med det annat än de färdiga staketen på t ex Bauhaus. Om du är ute efter ett speciellt utseende så är nog bäst att snickra ett från början. Hyra en sågmaskin ett par dagar?
Speciellt och speciellt, de finns ju i var och varannan gammal trädgård. Det är synd att utbudet i bygghandlarna är så extremt begränsat. Och att jag själv med noll snickarerfarnehet ska stå och såga upp 1 miljon staketribbor kan varken bli snyggt eller ekonomiskt
Att spika ihop delarna kanske vi kan klara av, men knappast såga upp dem själva. Men man kanske kan vända sig till något lokalt sågverk.
Att sätta dit färdiga sektioner blir sällan bra om man inte har 100% rak tomt i höjdled. Finns garanterat sågverk eller finsnickerier som kan fixa staketspjälor till dig. Men kolla på mer lokala snickerier snarare än byggvaruhus.
Sen tror jag att du kan ha nytta utav en kap/gersåg om du köper en, Så mkt mer behöver du inte ha för att få fram staketspjälor.
Sen tror jag att du kan ha nytta utav en kap/gersåg om du köper en, Så mkt mer behöver du inte ha för att få fram staketspjälor.
Tack för tipsen!morsan skrev:
Jag hade egentligen tänkt mig något smalare ribbor, men har varit inne på din andra länk tidigare och spanat. Har lite svårt att få översikt på vad det kostar bara. De verkar mest sälja helhetslösningar inklusive montage. Det blir nog lite dyrt att få dem att åka till dalarna tyvärr.
Inser att det inte är vad du vill ha, men postar länken ändå, bara eftersom de är så vackra..
http://www.ukarchitecturalantiques.com/gates_and_railings_2
/ Fredrik
http://www.ukarchitecturalantiques.com/gates_and_railings_2
/ Fredrik
Klicka här för att svara