M
Mike_T: Någon som kan tipsa om en duktig person/firma i Partille trakten som kan hjälpa oss med finplaneringen av vår tomt. Vi behöver hjälp med finjustering av tomt, ev fyllnadsmaterial och en hel del matjord (ca 200m3). Mikael
0 svar · 1,5k läst
tihimas
tihimas: När du gräver ur en jordyta för att lägga sten skall duken vara i botten - för att öka bärigheten. Allt annat är fel. Det där med ogräs är trams. Under stenmjölet fungerar kross 0-30. Du kan sätta stenen i 0-16 eller 0-8 krossmaterial. Jag gillar inte att arbeta med stenmjöl (0-4 kross) Räfflorna (rillor) är den enda distansen som behövs mellan stenarna.
15 svar · 18,6k läst
·
saturnus
saturnus: Tack för hjälpen, det var faktiskt den sidan jag kom ihåg jag hade sett.
2 svar · 2,9k läst
C
caarisma: Finns det? Åh en sån måste ju vara perfekt! Vet du var man finner dom?
13 svar · 17,5k läst
S
skedlo123: [citat] Hej Jag skall bygga en mur på 90 m2 (60 m ca 1,5 m hög) Vad kostas sprängstenen ung och var får jag tag på "polacker" som kan bygga den ? Hur gjorde du ?
29 svar · 80,1k läst
·
J
JBa: Jag rekommenderar dig att testa själv. Är inte svårt men kan vara lite slitit i början innan kroppen vant sig med det relativt tunga arbetet.
5 svar · 4,2k läst
K
kaptenlars: Ja fogningen ja, jag tänkte ju lim-skruva hörnen, sågar av ändarna halvt-i-halvt, eller måste man göra tappar och använda kilar, om ni förstår hur jag menar
6 svar · 8,8k läst
L
lgf02001: Ett annat förslag på staket/plank som kanske blir snyggast om man låter växtligheten komma fram mellan störarna. http://www.verticalgarden.se/category.html?category_id=11
12 svar · 10,3k läst
Darth Peter
Darth Peter: Jag var aldrig med ute, så det kanske stämmer. Men det var via kommunen iaf. :) Det växer som sjutton i gräset. Två klippningar i veckan under högsäsong. När jag la ut jorden dök det upp lite tops och annat kul.
5 svar · 2,1k läst
raveper
raveper: Släng på en gammal soffa. Vet av erfarenhet att de brinner fint.
21 svar · 40,1k läst
Martaa
Martaa: Jättetack! Ceril Det var mycket matnyttigt du hade att komma med. Nu fortskrider vår planerig genom att vi kontaktat några grävare/anläggare för offerter.
2 svar · 5,6k läst
·
B
byggankan: Och en till sak angående att så är vattningen. Man måste vattna ofta, våras var det stekande sol så jag vattnade på morgonen, mitt på dagen och kvällen. Grannarna som var mammalediga och gick förbi med sina barn måste trott jag var hemmafru eller arbetslös som kunde stå och vattna hela tiden. Men det är helt enkelt så att jag lätt blir lite besatt av saker och planerade mina
9 svar · 4,8k läst
T
thomasx: Jag skulle inte lägga organiskt material ovanpå, som du skriver, det multnar. Och tegel blir vasst. Åk till stenkrossen och köp några hinkar gårdsssingel av lämplig storlek, 0-8 eller 4-8 t.ex.
1 svar · 2,5k läst
P
Pyttan i Skåne: Hej Ebbaliten & Mieron! Tack för tipsen - Anticimex ringde jag förra sommaren, men de skickade bara myrdosor som de tyckte jag skulle ställa i uterummet för att myrorna "nog tog en sväng inom där också" och då skulle få i sig giftet och ta det tillbaka till sitt bo. Slutade med att jag köpte nått medem som man blandade med vatten och vattnade med där myrorna höll hus. Men det kändes
10 svar · 10,0k läst
Bricco
Bricco: Har noterat att det ca 2m från garaget samlas stora mängder vatten så här års. Ytan är ca 2mx5m och det är kanske 5-7cm djupt och det är gräsmatta under. Kan det innebära problem för byggnaden? Det är ett garage på 70kvm med betongplatta.
0 svar · 2,2k läst
D
daniel1143: Hejsan är i farten med att bygga ett spaljestaket med liggande ribbor och måste slänga ut en fråga här. Skulle någon kunna hjälpa mig med utfårmningen av en grind som passar till ett sådant staket??
0 svar · 2,7k läst
Grillen
Grillen: Måste du ha det till imorgon? Annars finns denna annons http://www.blocket.se/gavleborg/Vit_marmorkross_dekorsten_billigt_36934186.htm Riktigt billigt och storleken är 2 - 5mm. Vet iofs inte om han skickar eller vad det kan tänkas kosta att göra det men kanske värt ett försök om du absolut inte måste ha det till imorgon?
3 svar · 3,2k läst
D
dasilva: Vi har en gammal brunn med cementrör. Grejen är att den ligger bredvid vår uppfart och vi vill ha det lite bredare. Den slutar i marknivå, så vi undrar är det bara att fylla igen? Vet ej heller om det är i rätt forum.
0 svar · 1,5k läst
B
b8q: I Frankrike spränger man de små liven i luften genom att aptera små sprängladdningar i gångarna. Inga hembyggda bomber, utan det köps i bygg- och trädgårdsbutikerna.
11 svar · 21,7k läst
E
Evi: En stödmur i gräns mellan två tomter, nivåskillnad ca 70 cm, Kan man lägga dränering längs muren utan att häck på högst belägna tomten, 50 cm in från tomtgräns, torkas ut? Hur göra detta?
0 svar · 2,7k läst
Ö
Örby Villastad: Tack för tipsen. Verkar som att jag redan på egen hand löst uppgiften. Fick tag i en firma som skulle ha 1500 kr för att göra hålen om jag transporterar dit stenen. Klart överkomligt :)
2 svar · 2,5k läst
Göran.W
Göran.W: Jag kallas skalman så jag är inte så snabb hehe
23 svar · 5,3k läst
·
yonna
yonna: Det blir också en hel del lakvatten från en varmkompost. Komposten bör placeras där lakvattnet inte ger någon skada.
2 svar · 1,6k läst
E
ekstedt: [citat] Nja, dock ekonomisk! :)
38 svar · 16,6k läst
·
C
cmag: Jag köpte Julas kompostkvarn för 1295 kr härom dagen. Tyvärr var den mycket dålig så jag lämnade tillbaks den. Positivt att Jula godtog retur utan protester! - Kvarnen skall klara 40 mm grenar. Klarade 25 mm. - Utsläppet proppade igen innan uppsamlaren var halvfylld och maskinen fylldes internt med flis varefter det började ryka. - Klarar ej krokiga grenar eller grenar med kvistar. -
21 svar · 51,4k läst
P
pezlin: Testa att blanda vatten och ättika i en sprayflaska och spraya inne i carporten. Katter hatar doften av ättika. Kan behöva bättras på efter ett tag men så småningom lär sig katterna att hålla sig borta.
2 svar · 4,1k läst
Bruiser
Bruiser: [citat] En runda med mulchern och en runda med uppsamlaren, då behöver du inte så många säckar heller.
26 svar · 8,8k läst
MB77
MB77: Vi har denna hemma, http://www.jula.se/led-spot-amalfi-high-power-4-w-ip44-422302 Den lyser riktigt bra, rekomenderas.
5 svar · 7,4k läst
F
Frebbe: Efter att ha läst goda omdömen här på forumet så köpte jag en ny rulle på byggmax för dryga 300 kr. Kom på att jag skall ju bygga om en uteplats i vår... Men undrar fortfarande om det inte säkert hade gått bra med nått annat...
4 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.