Hej
Jag håller på med en grävd trädgårdsdamm. På ena sidan har jag en stor slät sten, som en stenhäll. Jag tänkte ha ett vattenfall som landar på denna sten och sen rinner ned i dammen
Mot stenen har jag en decimeter under vattnet fäst gummiduken med Tec7-lim, men jag vill även dölja duken med ett lager betong. Gummiduk som syns är fult!
Vad ska jag använda för betong? Den ska tåla att vara i vatten och is nära vattenbrynet under vintern. Dock behöver den inte vara vattentät.
Samma probelm gäller väl egentligen för de stenar jag behöver gjuta fast.
Hoppas det finns någon betongexpert som kan hjälpa mig, för byggmarknaderna (Beijer och K-Rauta) kunde inte det.
Jag håller på med en grävd trädgårdsdamm. På ena sidan har jag en stor slät sten, som en stenhäll. Jag tänkte ha ett vattenfall som landar på denna sten och sen rinner ned i dammen
Mot stenen har jag en decimeter under vattnet fäst gummiduken med Tec7-lim, men jag vill även dölja duken med ett lager betong. Gummiduk som syns är fult!
Vad ska jag använda för betong? Den ska tåla att vara i vatten och is nära vattenbrynet under vintern. Dock behöver den inte vara vattentät.
Samma probelm gäller väl egentligen för de stenar jag behöver gjuta fast.
Hoppas det finns någon betongexpert som kan hjälpa mig, för byggmarknaderna (Beijer och K-Rauta) kunde inte det.
Jag tror inte att konstruktionen som sådan kommer att hålla i längden utan du får räkna med sprickor, främst frostsprängningar. Betongen kommer inte att fästa mot gummiduken, den går inte att armera på vettigt sätt och den blir inte tillräckligt tjock. Med det sagt så tror jag ändå att du vågar ge dig på det här eftersom det inte spelar så stor roll om den spricker då duken står för vattenskyddet. Förmodligen kommer det att hålla minst 10-15 år innan du får gjuta om eller göra omfattande lagningar.
Jag hade gjutit med Finjas Reparationsbetong med fiber, minst 50 mm tjockt:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5511405-1.pdf
I betongen hade jag blandat i Finjas Vattentätare som skydd mot frostsprängningar:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5960101-1.pdf
Är kostnaden en faktor så kör vanlig fin- eller grovbetong bara men då bör du vara medveten om att betongen i värsta fall bara håller ett par år.
Jag hade gjutit med Finjas Reparationsbetong med fiber, minst 50 mm tjockt:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5511405-1.pdf
I betongen hade jag blandat i Finjas Vattentätare som skydd mot frostsprängningar:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5960101-1.pdf
Är kostnaden en faktor så kör vanlig fin- eller grovbetong bara men då bör du vara medveten om att betongen i värsta fall bara håller ett par år.
Tack för svaret.
Det stämmer att betongen inte har någon tätande funktion i sig. Om den dessutom inte fäster på duken så gör det kanske inte heller så mycket om den spricker lite.
Nu gäller det att hitta en bra återförsäljare. Jag antar att Weber har liknande produkter.
Förresten, har du några tips om färgning. Stenen är rödaktig och det hade inte skadat om betongen gick i ton med det.
Konstigt att inte bygghandeln kan råda mig ("Fråga någon som vet" är det någon som har slogan)
Det stämmer att betongen inte har någon tätande funktion i sig. Om den dessutom inte fäster på duken så gör det kanske inte heller så mycket om den spricker lite.
Nu gäller det att hitta en bra återförsäljare. Jag antar att Weber har liknande produkter.
Förresten, har du några tips om färgning. Stenen är rödaktig och det hade inte skadat om betongen gick i ton med det.
Konstigt att inte bygghandeln kan råda mig ("Fråga någon som vet" är det någon som har slogan)
Weber har absolut likvärdiga produkter, nästan bättre om du hittar någon välsorterad handlare. Du kan köra Weber Rep 25 tillsammans med Weber Vattentätare el. Frostskydd. De har även en färdigblandad betong som heter Rep 922 som du inte behöver tillsatsmedel i.
Rödfärgningen löses billigast och enklast genom att köra t.ex 3 säckar vanlig betong och sedan 1 säck Weber base103 rödgrund. Alternativt 2+2 beroende på hur rött du vill ha det. Vill du ha full kontroll på färgen får du köpa pigment hos färghandlaren och blanda själv. Vet inte vilket tillverkarna använder men skulle gissa på järnoxidrött eller järnmönja då det är relativt billigt.
Rödfärgningen löses billigast och enklast genom att köra t.ex 3 säckar vanlig betong och sedan 1 säck Weber base103 rödgrund. Alternativt 2+2 beroende på hur rött du vill ha det. Vill du ha full kontroll på färgen får du köpa pigment hos färghandlaren och blanda själv. Vet inte vilket tillverkarna använder men skulle gissa på järnoxidrött eller järnmönja då det är relativt billigt.
En kanske dum fråga men självklar i mitt huvud:
Varför sätta gummiduken så högt upp på stenen? Hade du klippt av en bit och fäst den längst ner hade du sluppit problemen och det hade blivit bra mycket snyggare. Beror det på att duken måste hålla något på plats bredvid stenen så kunde väl duken fått följa sidorna på stenen ner en bit. Som ett U, ungefär.
Fördelar: Stenen tåler det rinnande vattnet bra mycket bättre än den bästa betong, färgen är konstant, naturmaterial är generellt snyggare och jag tror att betongen kan förstöra duken.
Nackdelar: Längre sträcka att limma, ?.
Varför sätta gummiduken så högt upp på stenen? Hade du klippt av en bit och fäst den längst ner hade du sluppit problemen och det hade blivit bra mycket snyggare. Beror det på att duken måste hålla något på plats bredvid stenen så kunde väl duken fått följa sidorna på stenen ner en bit. Som ett U, ungefär.
Fördelar: Stenen tåler det rinnande vattnet bra mycket bättre än den bästa betong, färgen är konstant, naturmaterial är generellt snyggare och jag tror att betongen kan förstöra duken.
Nackdelar: Längre sträcka att limma, ?.
Instämmer med Ropa´s synpunkter. Bästa sättet att täta dammar och fördämningar är att använda ett par fraktioner grus blandat med sågspån, som sväller upp och blockerar flödet.. Proceduren upprepas tills kanten håller tätt.
Hahaha ... Mina vilda kusiner skulle inte drömma om att använda spån och grus! Allvarligt talat har jag många gånger stått i stum beundran för bävrarnas fördämningar. Bara en massa kvistar och grenar, snabbt sammanvävda till en högkvalitativ fördämning. En gång lät jag röja bort en sådan jättedamm med en rejäl traktor. Bara några dagar senare hade de flitiga djuren återställt sitt bygge, lika imponerande som från början.
Ropa, tänk om jag hade haft ditt huvud iställetRopa skrev:En kanske dum fråga men självklar i mitt huvud:
Varför sätta gummiduken så högt upp på stenen? Hade du klippt av en bit och fäst den längst ner hade du sluppit problemen och det hade blivit bra mycket snyggare. Beror det på att duken måste hålla något på plats bredvid stenen så kunde väl duken fått följa sidorna på stenen ner en bit. Som ett U, ungefär.
Fördelar: Stenen tåler det rinnande vattnet bra mycket bättre än den bästa betong, färgen är konstant, naturmaterial är generellt snyggare och jag tror att betongen kan förstöra duken.
Nackdelar: Längre sträcka att limma, ?.
Just nu lutar det åt stenmatta limmad över skarven och nedåt. Inte snyggast, men jag tror inte det kommer att synas. Blir det för illa får jag väl göra helt enkelt göra som du säger, d v s skära ett djupare snitt, pilla (eller bila) bort gammalt lim och fästa igen.
Klicka här för att svara
