9 084 läst ·
2 svar
9k läst
2 svar
Bränna bort ogräs
Jag har idag köpt en varmluftspistol som jag tänkt bränna bort ogräs med mellan mina ölandsstenar på uteplatsen. Det verkar fungera bra och nu ligger de slokna och uttorkade på ölandsstenarna. Min fråga är om jag måste vänta några dagar så de vissnar helt innan jag tar bort resterna eller om jag kan ta bort resterna direkt? Jag vill ju att även roten ska dö. 
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Misstänker starkt att roten inte dör alls, så rensa du. Det där med att flamma ogräs är roligt men inte så effektivt. Man får värma på flera gånger allt eftersom de små liven hämtar sig. Så småningom tröttar man ut dem, skulle jag tro.
Det stora problemet är faktiskt att man lätt bränner alltför hårt. Man ska bara bränna så att man skadar ogräset. Bränner man bort allt ovan jord/plattor ger detta en extraskjuts för ogräset att verkligen lägga manken till att komma igen. Bränner man med en skada, visserligen allvarlig skada men dock endast skada, kan man på sikt utarma ogräset. Jag använder ånga (samma effekt) och kör ångan igen efter ca 3 veckor. I min tidigare trädgård med stor plattsatt garageinfart brukade det räcka med 3 'milda' behandlingar/säsong.
Klicka här för att svara