Y
Peppad att förändra lite i trädgården nu när jag hittat en grävmaskinskompis. :)

Skulle vilja ersätta lite gräsmattor mot grus.

När jag snabbsökt lite bland gamla svar så verkar det ju gott jobbigt med att lägga speciell jord som ska paddas och allt vad det nu är.

Räcker det inte bara att gräva bort gräset, sen eventuellt lägga en duk, och på med grus?
- Vad händer då, suger marken ner gruset så det försvinner? kommer det upp nytt gräs inom några dagar?

• Gilla
Wisting
  • Laddar…
Vad har du tänkt ha det till för ändamål?

Det räcker gott o väl att göra som du beskriver så länge det inte krävs någon bärighet av ytan (vilket det förmodligen inte gjorts tidigare heller pga gräs).
Men gräv bort du att du blir av med matjorden så finns det inte så goda förutsättningar för växtlighet under ifrån.

Y
Olika.
Ena är längst med husets framsida. bredda min stig (varit grus, numera mest gräs), få mer utrymme så man kan ha bord och stolar.

Sen uppfarten behöver nytt grus, (samma här, mer gräs än grus). Tänkte att den är nog ganska hård nu så kunde nyttjat det och bara lagt dukt och grus ovanpå kanske.

3e grejen vore att ta en bit gräsmatta och göra parkeringsplats på för 1-2bilar.

Jag har funderat på samma sak; ta bort så mycket jag orkar av gräs och matjord, lägga ut en markduk och kratta ut grus ovanpå. Kanske slänga ut några stora plattor av ölandssten som jag har liggande, ovanpå gruset.

Jag vill göra det för att slippa klippa den 10 kvm stora gräsplätten som det är nu. Tänkte att ytan skulle vara oanvänd eller möjligtvis ha ett cykelställ där. Borde väl funka?

• Gilla
HerrSvedin
  • Laddar…
Tänk på att en markduk endast hjälper för att stenen/gruset inte skall sjunka ner i jorden. Mot fröogräs (typ 97%) så hjälper inte duken ett dugg.

Y
Fast vägsalt hjälper som jag förstått det :cool:

Förra ägaren sa att dom fyllde på med mer och mer grus, det bara försvann. Undrat hur det försvann, om det sjönk eller om det var ogräset. - Inte fel att det idag är gräsmattor och jordstigar istället, praktiskt att bara köra klipparen över allt. Men samtidigt vore det kul med lite förändring.

ullberg
att gruset försvinner handlar sannolikt om att det saknas markduk, den är inte till för att stoppa växtlighet utan för att separera olika massor. Utan markduk kommer massorna sakta att blandas och efter ett tag framstår det som att gruset försvunnit.

Redigerat:
AnneFi
Vad ska man göra för att stoppa ogräset då?

ullberg
dra upp det innan det sprider sig...

alternativt ogräsmedel eller salt (kanske använder man ändå salt för att binda ihop gruset), men det är ju alltid trist att sprida sådana ämnen i naturen, även om det finns bättre och sämre ämnen...

AnneFi
Men om man har en trädgård där det redan spridit sig överallt?
Mitt ogräs står sig tyvärr också mot ogräsmedel

Y
Kill_it_with_fire_image_macro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För något år sedan stod jag och körde skrapa för hugga rötterna.
Det gör jag inte igen, nu blir det grävskopa som tar ytskiktet.

Sen för underhålla så tar jag nog någon gammal harv efter åkgräsklipparen.
Fast då måste det ju vara rätt mycket grus om inte mattan under ska gåsönder. Kanske dumt med duk.

--------------

Jag gav förresten olika exempel på var jag tänkt grus.
- I vilka fall bör man göra mer seriös grund med sand och annat?

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
ullberg
Yrrol skrev:
Jag gav förresten olika exempel på var jag tänkt grus.
- I vilka fall bör man göra mer seriös grund med sand och annat?
Ett ordentligare underarbete är nog värt det om du tänkt köra bil på ytan.

Men vad är det du tänker dig med sand? Ingen av de vägar eller garageinfarter jag anlagt har använt någon sand. Jag jobbar dock inte med sånt här, har bara gjort det åt mig själv, släkt och vänner. Så om du har en länk där man kan läsa vore det intressant!

Jag skulle inte skippa duken, tycker det är mer hjälp än i vägen (även om jag var lite irriterad när jag fick med mig lite duk upp vid helgens justering av diken)

• Gilla
Takgrund
  • Laddar…
AnneFi
Jag hänger kvar här och kapar Yrrols tråd lite. Vi anlitade en grävare förra sommaren som skalade svålen på en stor del gräsmattan. Tanken var då att lägga markduk, Sätta en kant av sten mot gräsmattan och täcka hela ytan med dekorgrus. Tyvärr jobbade jag 12 timmar om dagen och orkade helt enkelt inte att ta tag i trädgården och vår gamla gräsmatta togs över av ogräs.

Nu sitter jag här i valet och kvalet. Ska man ta in en firma att göra det i år?
Tror ni det är vansinnigt dyrt?
Kanske är 100 kvm. Snackar man 20 eller 100 000?

Känner att om allt ogräs sticker upp efter två veckor så kan jag bli arg på någon annan.

• Gilla
Henli
  • Laddar…
AnneFi
Ingen som har en aning vad man kan räkna med för kvadratmeterpris?

Gräset är alltså redan bortgrävt och det ska bli en yta med dekorgrus

Y
Och... Hur mycket grus ska man lägga ? Hur djupt bör man gräva

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.