Det är så vi har tänkt göra stödmurar på vår gård, dom är ju så fina och så slipper man fylla upp så mycket jord på det viset.

Vi tänkte på kallmurar och sprängsten (eller vad annat vi kan hitta) för att det är både fint och billigt, jag undrar vad för sorts grundarbete kan krävas för en mur på cirka 80cm? Tänkte gräva upp och lägga ner grus och kompaktera med padda, räcker det tro?

Vi funderar också på en liten mur nära diket, bara kanske en 10-20cm hög, blir mest som en kant som följer gårdens gräns mot vägdiket, där krävs väl bara man lägger grus då det blir så litet?

På andra sidan av infarten så kommer det ännu en stödmur som kommer gärda av den sydvästra biten av tomten, den är också den lägsta biten, den högsta är i det nord-östra hörnet. Den muren kommer att bli kanske 1.5 meter hög eller mera som högst. Vi har en massa stora stenblock över från sprängning som vi tänkte göra den muren av:

9720032617_86f7a8fdb7_c.jpg

9723261886_5d7af3b0ff_c.jpg

Behöver man gjuta en grund åt en såpass stor mur, går det ens att kallmura? Många av stenarna är flata och jag funderar ifall man kan lägga dom så stenarna står på den smala sidan? Då får man mycket höjd per sten, och med en viss lutning på murer i kombination med tyngden av såpass stora stenar borde det väl bli stabilt tycker jag. Kan man kanske mura stenarna, men då tappar man murens naturliga dräneringskapacitet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.