1 651 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Tips på marktäckare.
Hej!
Ska köpa marktäckare som ska sitta bakom en stödmur. Svag lutning på marken innan den blir plan. Cirka 18 meter långt och 1 meter brett. Ytan ligger i ett halvskuggigt läge. Ovanför där marken planar ut sitter det ett kantstål och blir gräsmatta. Vi har ganska mycket rådjur där vi bor och med tanke på det så skulle vi bara vilja ha något som de inte äter på och som snabbt etablerar sig och är tåligt. Tanken äf främst att slippa ogräs på denna yta och få något som ser lite roligare ut än gräs. Jag funderade på vintergröna kanske? Mottager gärna idéer.
Ska köpa marktäckare som ska sitta bakom en stödmur. Svag lutning på marken innan den blir plan. Cirka 18 meter långt och 1 meter brett. Ytan ligger i ett halvskuggigt läge. Ovanför där marken planar ut sitter det ett kantstål och blir gräsmatta. Vi har ganska mycket rådjur där vi bor och med tanke på det så skulle vi bara vilja ha något som de inte äter på och som snabbt etablerar sig och är tåligt. Tanken äf främst att slippa ogräs på denna yta och få något som ser lite roligare ut än gräs. Jag funderade på vintergröna kanske? Mottager gärna idéer.
Rosenplister växer som ogräs och blommar flera gånger per säsong. Jag har Beacon Silver och planterade några små stänglar för ett par år sedan, nu täcker de hela slänten. Men det är bara att köra över med gräsklipparen där du inte vill ha dom. . http://perenner.se/vaxt/lamium-maculatum-beacon-silver-rosenplister/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 242 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 242 inlägg
Min erfarenhet är att vintergröna inte blir så tät att inte ogräsfrön kommer ner och gror.
Däremot har vanlig flocknäva fungerat bra, sprider sig i sidled och blir riktigt tät.
På 18 m bör man ju ha några olika sorter så att det inte blir allt för tråkigt.
Däremot har vanlig flocknäva fungerat bra, sprider sig i sidled och blir riktigt tät.
På 18 m bör man ju ha några olika sorter så att det inte blir allt för tråkigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 242 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 242 inlägg
Klicka här för att svara