I utkanten av trädgården ska vi bygga långsmala fack för upplag av ved. Underlaget är berg med lite ris ovanpå så jag tänkte höja upp bärlinor på stolpskor borrade direkt i berget:

vedkonstruktion.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bredden 80cm ska räcka för att stapla två rader med kluven ved med längd ca ~35cm. Stolpar 140cm bildar stöd på sidorna och håller upp ett tak som skyddar från regn.

Nu till min fråga om lämpligt virkesval för underredet som bär veden:
Jag har tänkt mig 2m mellan stolpskorna och däremellan tryckimpregnerad bärlina 45x95. Gör inget om det sviktar lite men kanske ändå är för klent?
Som golv tänker jag 28x95 trallvirke lagt med 5cm mellanrum, känns som det inte borde vara några problem.

Låter detta rimligt?

Kan du inte bara lägga SJ pallar på bärlinorna ?
Dom har måtten 120x80cm och man får lasta ca 1200kg på dom. :D
Tänkte att det blir enkelt att byta om dom blir dåliga och att det går snabbt att bygga.

C
Lastpallar är perfekt av ovan nämnda anledningar. De har dessutom brädorna på längden så att veden inte trillar imellan. Sen skulle jag också sätta dit någon sorts stag för sidostöden. Tänk på att även dessa lämpligtvis utformas så att veden inte ramlar ut på sidorna.

Lastpallar kan helt klart vara funkis, kan nog fixa några sådana.
Men vad tror ni om bärlinans dimension - är 45x95 ok med 2m spännvidd?

Stag för sidostöden: ja givetvis ska jag ha någon form av diagonalstöd för stabilitet och lite annat för att veden inte ska trilla ut, nådde dock gränsen för vad jag klarar rita för hand i 3D på bilden :-)
För max stabilitet skulle jag ju i princip kunna göra krysstag på alla sidor utom framsidan där jag ska plocka in och ut ved, men det kanske är overkill? Hur hade ni gjort med detta? Täcka med några 95-brädor och förlita sig på diagonalkraften mellan skruvarna, sätta smådiagonaler i hörnen eller nåt annat?

Eller ja, spännvidden kanske bättre med 2.40 om man ska passa in två pallar.

45x95 räcker bra för att stapla lite ved ovanpå. Åk till byggvaruhuset och hämta engångspallar som du slänger under, dem brukar man få gratis. När de blir dåliga är det bara att elda upp och hämta nya.

Engångspallar är mycket klenare än dom godkända...Kan vara bra att veta om man lastar mycket och tungt.:)

Det brukar vara 1200-1300kg lastat på en engångspall när dom kommer från fabriken. Det håller nog för ved.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.