Hej,
skall fälla ett stort träd som är c:a 20 meter högt, gissar på en asp. Sen är det en heldel smala björkar.

Frågan är dock vad väger ett 20-30 meter träd.(VÄLDIGT GROVT GISSAT)? Snackar man 300-400kg eller runt ett ton ?

Och vad väger en 8 meter smal hög björk.

Har väldigt svårt att upskatta vilken storlek på container man behöver eller om man behöver flera.

Vad ska du med containern till?

Kanske för att transportera bort smågrenar?

Då är det inte så mycket vikt utan mer fråga om volym, och desto mer du delar smågrenarna desto mer får du plats.

För du tänker väl inte lägga veden i containern?

Om du inte vill hugga upp veden till egen förbrukning så sätt in en annons på blocket att ved säljes eller bortskänkes så blir du av med det ganska snabbt, skulle jag tro. ;)

Det blir för mycket ved, kommer ha en liten kamin men får nog en livsförbrukningsved och har för liten tomt att förvara all den veden på.

Kan tänka mig att spara några björkar till ved, tveksamt till hur lätt det är att bli av med ved i Stockholm. =)

För ett så stort träd så är vikten uppe i över ett ton lätt! Asp har en densitet på runt 400kg/m3 (om det är torrt) ju mer vatten den innehåller ju tyngre blir det så för viktens skull är det bäst att fälla der på vintern.

hsd
Lägg ut en annons så försvinner veden snabbt och kommer till nytta
Dessutom får Du ingen kostnad för container eller transport

• Gilla
nexustwins och 1 till
  • Laddar…
etnica skrev:
Det blir för mycket ved, kommer ha en liten kamin men får nog en livsförbrukningsved och har för liten tomt att förvara all den veden på.

Kan tänka mig att spara några björkar till ved, tveksamt till hur lätt det är att bli av med ved i Stockholm. =)
Skojar du !?
Om någonstans...
Sätt in en annons på blocket och ge bort veden med förbehållet att de tar reda på kvistarna.
Ta dock in någon professionell som tar ned träden så att de verkligen landar där de ska...

Ett färskt träd är ju fullt av sav så du kan nog räkna med att det väger ca 1000kg/m[SUP]3[/SUP]. Om trädet är 20-30 meter högt så lär det ju vara got och väl 80cm i diameter vid roten, stämmer det? Om vi då antar att trädet smalnar av helt jämt ända till toppen så kan vi räkna med att det i snitt är 40cm i diameter. Det ger oss i så fall att ditt träd bör väga ca 2,5-3,8 ton beroende på höjden.
Om trädet råkar vara hela 1 meter i diameter så blir vikten istället 3,9-5,9 ton så grovleken påverkar väldigt mycket.

Som så många andra säger. Släng in en annons på blocket att ved bortskänkes om hämtaren tar hand om alla grenar så är det sålt inom några timmar.

Sågade ner en liten lönn förra veckan, den vägde nästan ingenting. De väger minst precis nu när hösten är på gång.

Nån som vill ha min björk på rot förresten?

• Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
En 20 meter hög asp borde ha en diameter kring 40 cm vid roten. Tror inte att det blir mer än 1 m2 staplad ved, dvs max 1 ton, troligtvis mindre.

Jag kan hämta en del kubbar om du vill bli av med det.

MVH

hsd
:wow: redan åtgång på veden :thumbup:

Scout skrev:
Skojar du !?
Om någonstans...
Sätt in en annons på blocket och ge bort veden med förbehållet att de tar reda på kvistarna.
Ta dock in någon professionell som tar ned träden så att de verkligen landar där de ska...
Ta med riset-annonserna skippar man direkt. Kapa upp i kubbar, rada upp i en fin hög där det är enkelt att hämta, då blir man av med det direkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.