Har problem med min uppfart samt gången upp till huset som det nu ligger singel på. Det har börjat komma väldigt mycket ogräs, blommor och gräs där. Hur får jag bort detta på snabbast och enklaste sätt? Jag köpte en ogräsbrännare men den kommer jag få stå med i evigheter då det är en väldigt stor yta det handlar om. Finns det något billigt medel man kan kasta ut?
I framtiden kommer jag gräva upp det singel som ligger och lägga ut en tjock markduk under men det blir ett projekt om först något år, så vill gärna ha lite tips på vad jag kan göra i dagsläget som inte tar hela min fritid och budget
I framtiden kommer jag gräva upp det singel som ligger och lägga ut en tjock markduk under men det blir ett projekt om först något år, så vill gärna ha lite tips på vad jag kan göra i dagsläget som inte tar hela min fritid och budget
1. Acceptera läget = gratis och miljövänligt
2. mekanisk rensning.= miljövänligt och mycket motion.
3. salta. Inte allt för miljöfarligt och ganska billigt.
4. ogräsättika. Hyfsat miljövänligt med lite dyrare.
5. Vill jag inte ens uttrycka i ord.
2. mekanisk rensning.= miljövänligt och mycket motion.
3. salta. Inte allt för miljöfarligt och ganska billigt.
4. ogräsättika. Hyfsat miljövänligt med lite dyrare.
5. Vill jag inte ens uttrycka i ord.
Det kommer nog att gå åt ett antal dunkar om det är stor yta. Efter 1-2 veckor är 75% visset och lite nytt kommer upp. En omgång till tar bort ca 90% av allt ogräs. Jag kör själv de 4 varianter jag skrev och just i singel kan det vara värt att testa salt.
Släng salt i okokt form. Köp billig salt för vinterendamål men inte den "miljövänliga" varianten utan vanlig natriumklorid. Tror det behövs ca 100 gram per m2. Du får nog testa dig fram för det beror på vilka växter det är som utgör ditt ogräs.
Måste erkänna att vi använder Round-up som vi sprutar på grusgångar och garageyta/p-platser mm. Vi har en 5-litersdunk som man blandar koncentreratRound-up och vatten i och sedan pumpar upp trycket på och sedan är det bara att spruta. Vi har flera hundra meter och det är helt ogörligt att rensa för hand eller att gå med en gasolbrännare och sikta på varje litet ogräs. Salt har jag ej prövat, men våra tidigare grannar använde det, till inget eller väldigt lite resultat tyckte jag.
kan tillägga att våra gångar, vägar mm är gjorda enligt konstens alla regler med markduk i botten. Det ogräs som kommer är uppifrån i form av små frön och dessutom växer det in från kanterna. Därkan man med fördel slå gräset ett par gånger per år.
kan tillägga att våra gångar, vägar mm är gjorda enligt konstens alla regler med markduk i botten. Det ogräs som kommer är uppifrån i form av små frön och dessutom växer det in från kanterna. Därkan man med fördel slå gräset ett par gånger per år.
Redigerat:
RoundUp här också. Antagligen oslagbart. Fast i våras slängde jag på 3-5 cm nytt makadam eftersom det sjunkt undan en del. Nästan helt ogräsfritt hela sommaren. Det måste ju vara relativt miljövänligt
.
Har testat med stensalt/bergsalt med "ganska" gott resultat. "Ganska" eftersom jag inte gått all-in, utan varit lite sparsam. Ska försöka dra på nu i höst igen, ordentligt.
Köpte det i 25-kilossäckar på en djurfoderaffär.
Köpte det i 25-kilossäckar på en djurfoderaffär.
Om man vill göra det miljövänligt så finns bara ett enda sätt: skyffeljärn. För den som har stora ytor finns skyffeljärn på hjul som man skjuter framför sig. För att det ska funka måste gruset vara luckert och man måste göra det ofta innan ogräset fått djupa rötter.
Själv har jag gett upp detta med grusplan. Har låtit vegetationen ta över och klipper med gräsklippare. Syns ej längre att det varit grus. Ser faktiskt bättre ut än en grusplan full med ogräs. Man bör dock ej ha grannar som är känsliga för maskrosfrön, för det blir det en hel del när det är den årstiden....
Själv har jag gett upp detta med grusplan. Har låtit vegetationen ta över och klipper med gräsklippare. Syns ej längre att det varit grus. Ser faktiskt bättre ut än en grusplan full med ogräs. Man bör dock ej ha grannar som är känsliga för maskrosfrön, för det blir det en hel del när det är den årstiden....
Jag håller med om att RU är effektivt men det är absolut inte kul när grannens dammfiskar dör liksom grodorna i trädgårder och katten ligger halvt utslagen i en månad innan den repar sig. Tyvärr svårt att få alla att låta bli dessa farliga gifter när de är billiga och effektiva men tänk er för.
jag har för mig att man kan anv grovsalt för tt på så sätt takoll på ogrässet? är det en möjlighet?storkarp skrev:
Bränna fungerar bra, ogräsättika också.
RoundUp skulle inte jag köra då det ju är ett gift och du går på gången och drar med dig det runt överallt och inomhus genom sulor och/eller bara fötter.
När du bränner ska du bara ge en "pust" så att bladen ändrar färg till mörkgrönt, inte bränna bort plantan. Efter två dagar är den helt uttorkad och du kan kratta bort den.
Ogräsättika fungerar bra i en sån pump sprayer som man pumpar tryck i. Jag har en 5 liter och det räcker oftast till två omgångar på vår uppfart med ca. 40 m grusväg och vi har väldigt mycket maskrosor och annat på gången.
RoundUp skulle inte jag köra då det ju är ett gift och du går på gången och drar med dig det runt överallt och inomhus genom sulor och/eller bara fötter.
När du bränner ska du bara ge en "pust" så att bladen ändrar färg till mörkgrönt, inte bränna bort plantan. Efter två dagar är den helt uttorkad och du kan kratta bort den.
Ogräsättika fungerar bra i en sån pump sprayer som man pumpar tryck i. Jag har en 5 liter och det räcker oftast till två omgångar på vår uppfart med ca. 40 m grusväg och vi har väldigt mycket maskrosor och annat på gången.