Nu börjar det dra ihop sig för att anlägga häck runt delar av huset.
80m Avenbok ska sättas på två sidor, samt att bevattning ska dras till ~25m lagerhägg.

Då vi har sandjord så behåller den väldigt lite regnvatten så häcken kommer behöva stödvattnas för att trivas ordentligt, och då vi har en bevattningsborra på tomten så blir det relativt billigt i drift.

Frågan är:
Vilken slang ska jag gräva ner?
Går det bra att lägga ner några slangar extra (vill ha en vattenutkastare i slutet på avenbok-häcken), eller borde jag lägga den längre in på tomten?

Nått mer man ska tänka på när man sätter avenbokhäck?

Avenboken behöver nog bara tilläggsbevattning i anläggningsstadiet. Den klarar som vuxen torka bra. Fyller man på med gräsklipp ett par ggr/säsong får den vad den behöver. Även om du nu har fritt vatten.

Boken, däremot, kräver bättre mylla och mer fukt.

Anläggningen blir som vanligt: gräv en bra ränna och fyll på rejält med planteringsjord och så vattna. Se till att den pinnas ordentligt; använd bast som spricker och inte växer in i stammen. Kolla regelbundet pinningen, framför allt om du ska ha den hög. Putsa den på sidorna efter något halvår men rör inte toppen/huvudstammen förrän den fått färdig höjd. Den blir inte tätare om man gör den bred därför är den en ypperlig häckväxt som smal.

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tack för bra kommentar!

Så då borde jag klara mig på en droppslang som jag lägger ovanpå de första året/åren?

Bambu-pinnar har vi beställt, då ska jag bara få tag på bast att binda upp det med.

Droppslang ovanpå räcker bra tills du får full höjd. Det går ganska fort. Bambupinnar blir dyrt om häcken ska vara hög men det är ändå vettigt eftersom stammen skall vara så rak som möjligt. Tänk på att häcken ska vara snygg även efter 50 år! Försök få tag på begagnade pinnar. Att lösa problemet med att inte sätta pinnar vid varje planta ger faktiskt inte lika snyggt resultat. Jag sålde 500 pinnar efteråt för halva priset.

Basten finns i närmaste Domusbutik.

Samma ställe som sålde oss häcken sålde bambupinnar, 2kr stycket.

Jag är helt med dig om att häcken ska se bra ut om 50 år också =)

Då ska jag bara hitta ett domus ;)

Nu är häcken planterad!
Har inte hunnit dra ut slangen än, köpte den på rinkabyrör för 6.8kr/lpm.

Basten hittade vi på Bauhaus, men såg att även granngården har.

Har du satt 80m avenbok nu i november?
Har du isf köpt krukodlade plantor?
Enligt min trädgårdshandlare sätter man inte barrotade plantor nu utan får snällt vänta till våren?

Avenbok i november på barrot.

Det är på hösten eller våren man ska sätta den enligt plantskolan vi köpte av: Wallströms plantskola.

Ja? Vad var svaret? 😀

Tror jag hänger med...
Du har alltså satt barrotad avenbok i skåne i slutet av november? 👍🏻

Min handlare ville inte ens sälja till mig i början av november. Antar att det då var för säkerhets skull. 👎🏻

Ja precis.

Min handlare ville inte sälja innan november om jag inte minns fel, inte jag som skött inköpet utan vi fick plantorna i bröllopspresent. Plantorna ska ju hunnit gå i dvala.

Vi bor på sydkusten 200m från havet, så vi har ju allmänt mildare väder än uppåt landet.

Ok, bor också nära havet men på västkusten. Krukodlat är ju inte ekonomiskt försvarbart! 😜

Lycka till med projektet i övrigt!

Har redan ca 100m och ska endast komplettera med ca 10m till så det är inte större projekt för min del iaf. 😀

Det går säkert bra för TS. Hösten har varit lång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.