5 277 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Beskära hallonbuske?
Vi har precis flyttat in i ett hus med trädgård där det finns alla möjliga fruskbuskar såsom krusbär, vinbär, vita och röda hallon.
Vad behövs egentlige beskäras? Har läst lite om hallon, att det finns både höst och sommarhallon och att de beskärs olika. Hur vet man vilka man har i sin trädgård? Ska jag testa beskära dessa och hoppas på att det blir frukt i sommar eller ska jag låta vara tills nästa år?
Det är inte så stora plantor utan de ser ganska så 'klena' och nya (1-2 år gamla).
Alla tips mottages med glädje!
Vad behövs egentlige beskäras? Har läst lite om hallon, att det finns både höst och sommarhallon och att de beskärs olika. Hur vet man vilka man har i sin trädgård? Ska jag testa beskära dessa och hoppas på att det blir frukt i sommar eller ska jag låta vara tills nästa år?
Det är inte så stora plantor utan de ser ganska så 'klena' och nya (1-2 år gamla).
Alla tips mottages med glädje!
Hallonplantor som burit bär (syns med gamla stänglar) ska skäras bort oavsett om det är sommar- eller hösthallon. Ända nere vid marken, fem cm upp typ. Egentligen ska detta göras före jul, men bättre sent än aldrig.
Vinbär och krusbär skärs var tredje/fjärde pinne bort, de grövsta, ända nere vid marken. Rätt tidpunkt är nu.
Vinbär och krusbär skärs var tredje/fjärde pinne bort, de grövsta, ända nere vid marken. Rätt tidpunkt är nu.
Tack!! Blir på agenda för morgondagen då! Burit bär måste hallonen har gjort för förra ägaren sa att de plockat hallon så sent som i september....
Skönt att veta att man gjort "rätt", jag beskar mina sommarhallon i höstas och klippte då bort allt som burit frukt, behöll årsskotten. Ska bli mycket intressant att se resultatet, från ogenomträngligt snår för tre-fyra år sen till rikligt bärande rabatt. Grannen vars hallonsnår angränsar min tomt är desto mindre finkänslig, de klipper ner allt med röjsåg emellanåt, men så verkar de inte så intresserade av att skörda heller.
Men vinbär och krusbär beskärs väl på olika sätt? Inte för att tråden "egentligen" handlar om det, men det har redan berörts därför frågar jag. Svarta (och gröna?) vinbär bär frukt på tvåårsskotten, medan de övriga bär frukt på årsskotten, det borde kräva olika typ av beskärning tycker jag. Det här kommer bli mitt nästa "korståg" då jag insett att beskärning är "A och O" i en trädgård.
Men vinbär och krusbär beskärs väl på olika sätt? Inte för att tråden "egentligen" handlar om det, men det har redan berörts därför frågar jag. Svarta (och gröna?) vinbär bär frukt på tvåårsskotten, medan de övriga bär frukt på årsskotten, det borde kräva olika typ av beskärning tycker jag. Det här kommer bli mitt nästa "korståg" då jag insett att beskärning är "A och O" i en trädgård.
Tack för tipsen! Var ute härromdagen och tittade närmre på grenarna/stänglarna samt beskar dem. Det fanns 'gamla' grenar som såg vissna ut med gamla rester, de tog jag bort. Sedan finns det nya stänglar som ser friska ut med nya skott, dessa behöll jag. Blir väl att se till sommaren om jag gjorde rätt eller inte!😬Åsa Lund skrev:
Klicka här för att svara